فرضیه اول: سرمایه گذاران اهمیت بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیر عادی شرکتهای در مرحله رشد نسبت به شرکتهای مراحل بلوغ و افول میدهند.
فرضیه دوم: در مرحله رشد، سرمایه گذاران اهمیت بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیر عادی شرکتهای محافظه کار نسبت به شرکتهایی که از رویه های متهورانه استفاده میکنند، میدهند.
فرضیه سوم: در مرحله بلوغ، سرمایه گذاران اهمیت یکسانی به داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیر عادی شرکتهای محافظه کار و شرکتهایی که از رویه های متهورانه استفاده میکنند، میدهند.
فرضیه چهارم: در مرحله افول، سرمایه گذاران اهمیت کمتری به داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیر عادی شرکتهای محافظه کار نسبت به شرکتهایی که از رویه های متهورانه استفاده میکنند، میدهند.
نتایج حاصل از بررسی ۴۵۰ سال – شرکت طی دوره زمانی ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ نشان میدهد که سرمایه گذاران اهمیت (وزن) بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیرعادی شرکتهای در مرحله رشد نسبت به شرکتهای مراحل بلوغ و افول میدهند. هم چنین نتایج نشان میدهد که در مراحل رشد و بلوغ، سرمایه گذاران اهمیت (وزن) بیشتری به خالص داراییهای عملیاتی و سود عملیاتی غیرعادی شرکتهای محافظه کار (نسبت به شرکتهایی که از رویه های حسابداری متهورانه استفاده میکنند) میدهند و در مرحله افول عکس این موضوع صادق است.
تحلیل دامنه شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین اعضای حرفه، تهیه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بر پایه ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی (وکیلی فرد و رستمی، ۱۳۸۹).
در این تحقیق با مدد جستن از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی، دامنه شکاف موجود بین برداشت اعضای حرفه، تهیه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری از ارجحیت ویژگیهای کیفی آن برای بهبود و ارتقای کیفیت گزارشگری مالی در وضعیت فعلی و همچنین حوزه هایی از گزارشگری مالی که این شکاف عمیقتر است، را مشخص نمودهاند. ۲۸۱ پرسشنامه میان حسابداران، حسابرسان، تحلیل گران سهام، کارشناسان بانکی و دانشجویان حسابداری توزیع شده است. فرضیهها عبارتند از:
- فرضیه اول: بین برداشت تهیه کنندگان، اعضای حرفه و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری، از ارجحیت ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری، شکاف وجود دارد.
فرضیه فرعی اول: از بین سه گروه مورد بررسی، تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه، سطح عدم تقارن اطلاعاتی استفاده کنندگان بیشتر از سایر گروهها میباشد.
فرضیه فرعی دوم: از بین سه گروه مورد بررسی، تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه، سطح عدم تقارن اطلاعاتی اعضای حرفه بیشتر از سایر گروهها میباشد.
فرضیه فرعی سوم: از بین سه گروه مورد بررسی، تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه، سطح عدم تقارن اطلاعاتی تهیه کنندگان بیشتر از سایر گروهها میباشد.
- فرضیه دوم: میزان شکاف و عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای مختلف استفاده کننده و تهیه کنندگان حوزه های مختلف حسابداری و مالی متفاوت است.
فرضیه فرعی اول: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده، تهیه کننده و اعضای حرفه، در حوزه قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
فرضیه فرعی دوم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده و تهیه کننده و اعضای حرفه در حوزه ارائه به هنگام اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
فرضیه فرعی سوم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده و تهیه کننده و اعضای حرفه در حوزه کفایت افشای اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
فرضیه فرعی چهارم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده و تهیه کننده و اعضای حرفه در حوزه مربوط بودن برای تصمیم گیری استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
فرضیه فرعی پنجم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای استفاده کننده، تهیه کننده و اعضای حرفه در حوزه مقایسه پذیر ارائه شدن اطلاعات حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
فرضیه فرعی ششم: میزان شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین گروههای مختلف استفاده کننده و تهیه کنندگان در حوزه مد نظر قرار دادن فزونی منافع بر مخارج تهیه اطلاعات مالی و حسابداری بیشتر از سایر حوزه های ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری است.
نتایج تحقیق حاکی از این بوده است که یک تفاوت معنی دار بین برداشت تهیه کنندگان، استفاده کنندگان و اعضای حرفه در رابطه با ارجحیت ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری وجود دارد و به ویژه حسابرسان از وضعیت فعلی گزارشگری مالی ناراضیتر بودند. نتایج همچنین نشان داده است که از میان ۵ حوزه مختلف مورد بررسی، یعنی: مربوط بودن، ارائه به هنگام، مقایسه پذیر ارائه شدن، داشتن قابلیت اتکای کافی و در نهایت کفایت افشا پاسخ دهندگان بیشتر از وضعیت نبود افشای کافی و قابلیت اتکای مناسب اطلاعات حسابداری شکایت داشتند.
بررسی رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس (احمدپور و عجم، ۱۳۸۹).
هدف این تحقیق، بررسی رابطه میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران، در بورس اوراق بهادار تهران است. در این مطالعه، برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی و اجزای اقلام تعهدی، به ترتیب از دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و مدل تعدیل شده جونز با رویکرد مبتنی بر خطای برآورد، استفاده شده است. فرضیات تحقیق بر مبنای یک نمونه آماری متشکل از ۱۰۱ شرکت برای یک دوره ۷ ساله، از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ و با بهره گرفتن از مدلهای رگرسیون ساده و چند متغیره و روش داده های پانل، مورد آزمون قرار گرفته است. فرضیه های این پژوهش:
-
- فرضیه ۱: کیفیت اقلام تعهدی نامناسب با عدم تقارن اطلاعاتی، رابطه مستقیم و معنی داری دارد.
-
- فرضیه ۲: کیفیت اقلام تعهدی مناسب با عدم تقارن اطلاعاتی، رابطه مستقیم و معنی داری دارد.