۱- مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی، سازمان را ترک میکنند و بیشتر استعفا میدهند اما افراد راضی کمتر در کار غیبت میکنند و کارشان را منظم و دقیق انجام میدهند.
۲- ثابت شده است کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر میکنند. افراد ناراضی مستعد انواع بیماریها از سردرد تا بیماریهای قلبی و عروقی هستند.
۳- رضایت شغلی از کار پدیدهای است که از مرز سازمان و شرکت فراتر میرود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده میشود و کارمند راضی، شادابی را از سازمان به خانه و جامعه منتقل میکند. بنابرین میتوان با توجه به مسئولیتهای اجتماعی و مقدار پولی که در سایۀ وجود رضایت شغلی نصیب جامعه خواهد شد، از این پدیده دفاع کرد (فروتن،۱۳۷۹).
۱–۴ اهداف تحقیق
هدف کلی:
- شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه و سپس اولویتبندی آن ها میباشد.
اهداف اختصاصی:
-
- شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل ساختاری مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد
-
- شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل رفتاری مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد
-
- شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل زمینهای مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد
- رتبهبندی عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد
۱-۵ سؤالات تحقیق
سؤال اصلی:
- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه کداماند؟
سؤالات فرعی:
-
- عوامل ساختاری مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد کداماند؟
-
- عوامل رفتاری مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد کداماند؟
-
- عوامل زمینهای مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد کداماند؟
- رتبهبندی عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد چگونه است؟
۱-۶ روشهای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه و سؤالات بسته به بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه پرداختهایم. روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی با بهره گرفتن از آمارههای نمونه و نرمافزارهای آماری مرتبط بوده است به طوری که در بخش آمار توصیفی،با استفاده شاخصهایی نظیر فراوانی، محاسبه میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات و رسم جداول به تجزیه تحلیل داده پرداخته و در بخش آمار تحلیلی از تحلیل عامل تأییدی برای تأیید دستهبندی بر اساس مدل سه شاخگی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه استفاده شده است.
۱-۷ قلمرو تحقیق (موضوعی، مکانی، زمانی)
قلمرو موضوعی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه بر مبنای مدل سه شاخگی اهرنجانی میباشد. به عبارت دیگر در این تحقیق عوامل مؤثر بر رضایتمندی شغلی کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه بر اساس عوامل محتوایی، ساختاری و زمینهای شناسایی و سپس اولویتبندی خواهد شد. قلمرو مکانی تحقیق حاضر کارکنان بانکهای ملی و پاسارگاد ساوه میباشند و از نظر قلمرو زمانی مطالعات مقدماتی این پژوهش از اواخر اسفندماه ۱۳۹۱ آغازشده و کار تحقیق تا مهر ۹۲ ادامه یافته است.
۱-۸ چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق
در مدل سه شاخگی اهرنجانی فرض بر این است که تمامی پدیدههای سازمان و مدیریت، از جمله عوامل مؤثر بر رضایت شغلی را میتوان بر حسب سه دسته عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهای بررسی کرد. منظور از شاخه ساختاری، کلیه عوامل و شرایط فیزیکی و غیرانسانی سازمان میباشد و شاخه محتوا شامل انسان و روابط انسانی در سازمان میباشد و منظور از شاخه زمینهای کلیه عوامل محیطی و برونسازمانی میباشد. بر مبنای الگوی سه شاخگی میتوان الگوی مفهومی زیر را ارائه داد.
مدل مفهومی سه شاخگی اهرنجانی
۱-۹ رابطه میان مؤلفهها و سؤالهای پرسشنامه
جهت تبدیل مؤلفههای مدل مفهومی به متغیرهای قابل سنجش برای هر مؤلفه حداقل یک سؤال طراحی شده است که در جدول زیر ارتباط میان مؤلفهها سؤالهای پرسشنامه مشخص شده است.
مؤلفهها/متغیرها
سؤال
مفهوم
انطباق پست و شرایط احراز شغل
۱
ساخــــــــتاری
ارتقاء بر اساس شایستهسالاری
۲
پرداختها و پاداشها با عنایت به شایستگیها
۳
عدالت و انصاف در مورد تمام کارکنان
۴
انضباط،حاکمیت ضوابط شغلی و سازمانی
۵
کارهای تیمی و گروهی
۶
مشورت و مشارکت کارکنان در امور
۷
هدایت و حمایت مدیریتی
۸
توجه به هماهنگی با مجموعه علیرغم تخصص گرایی
۹
برنامه آموزشی و ارتقاء کارکنان
۱۰
شفافسازی در قوانین و مقررات
۱۱
زمینهای
سمینارهای علمی و تخصصی
۱۲
استفاده از تکنولوژیهای جدید
۱۳
واکنش سریع به رقبا
۱۴
توسعه خدمات جدید بانکی
۱۵
تأکید مدیران به ایجاد انگیزش برای کارکنان
۱۶
رفتاری
توجه خلاقیت و نوآوری
۱۷
توجه مدیران به روحیه تلاش و پشتکار کارکنان
۱۸
تعهد و وفاداری مدیریت و کارکنان به سازمان
۱۹
تعهد مدیران به ارائه بازخورد به کارکنان
۲۰
وجود تفاهم و اعتماد متقابل بین مدیران و کارکنان
۲۱
جدول (۱-۱): متغیرهای مطرحشده در تحقیق و سؤالات مطرحشده
۱-۱۰ تعاریف عملیاتی تحقیق
-
- رضایت شغلی: جورج و جونز (۱۹۹۹) معتقدند رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خوددارند و البته این میتواند تحتت اثیر عواملی مانند حقوق و مزایا، ویژگیهای کار، تناسب شغل و شاغل، امنیت شغلی و … قرار گیرد.
-
- عوامل ساختاری مؤثر بر رضایت شغلی: شامل کلیه عوامل فیزیکی، غیرانسانی و سازمانی میباشد و توسط سؤالات ۱ تا ۱۰ محاسبه میگردد و شامل عواملی نظیر: انطباق پست و شرایط احراز شغل، ارتقا بر اساس شایستهسالاری، پرداختها و پاداشها با عنایت به شایستگیها، وجود عدالت و انصاف در مورد تمام کارکنان، حاکمیت ضوابط شغلی و سازمانی، انجام کارها به صورت تیمی و گروهی، تقدیر از مشورت و مشارکت کارکنان، هدایت و حمایت مدیریتی در تمام کارها، توجه هماهنگی با مجموعه علیرغم تخصص گرایی، برنامه آموزشی و ارتقاء کارکنان میباشند.