انواع سبک
میانگین
میانه
مد
انحراف معیار
واریانس
قاطعانه
۸۳/۳
۹۵/۳
۴
۰/۲۷۵
۳۴۶/۰
سهلگیرانه
۴۸/۲
۴۰/۲
۴۰/۲
۵۹۲/۰
۳۵۲/۰
استبدادی
۷۵/۲
۷۰/۲
۶۰/۲
۶۲۱/۰
۳۸۵/۰
یافته های جدول فوق نشان میدهد که اولویت نخست والدین برای تربیت فرزندان سبک قاطعانه بوده و پس از آن والدین در تربیت فرزندان خود از سبکهای استبدادی و سهلگیرانه استفاده نموده اند.
نمودار ۴-۱ بررسی توزیع انواع سبکهای فرزندپروری
۴ -۴ آمار استنباطی:
در این بخش به بررسی فرضیه های تحقیق به کمک آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تی میپردازیم. آزمون همبستگی پیرسون به بررسی وجود رابطه معنی دار و خطی بین دو متغیر فاصلهای می پردازد.فرض صفر در این آزمون عبارت است از عدم وجود رابطه معنی دار و فرض مقابل عبارت است از وجود رابطه معنی دار بین دو متغیر مورد بررسی، در صورتی که سطح معنی داری آزمون کمتر از ۰٫۰۵ باشد فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% میتوان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد. اگر مقدار ضریب همبستگی پیرسون مثبت باشد بنابرین رابطه بین دو متغیر مثبت و مستقیم است یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییابد و اگر علامت ضریب همبستگی منفی باشد یعنی دو متغیر رابطه معکوس دارند، در نتیجه با افزایش یکی دیگری کاهش مییابد و بالعکس. آزمون تی نیز برای ارزیابی اختلاف معنادار بین میانگین متغیر آزمون در یک گروه با میانگین متغیر آزمون در گروه دوم استفاده میشود .
فرضیه اول:
بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان، همبستگی معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۳- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری قاطعانه و عملکرد تحصیلی فرزندان
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
مقدار همبستگی
معنی داری
سبک قاطعانه
۸۳/۳
۵۸۸/۰
۴۹۷/۰
۰۰۰/۰
با توجه به داده های جدول فوق و سطح معنی داری(۰۰۰/۰) میتوان نتیجه گرفت که بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم:
بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان، همبستگی معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۴- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و عملکرد تحصیلی فرزندان
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
مقدار همبستگی
معنی داری
سبک سهلگیرانه
۴۸/۲
۵۹۳/۰
۱۸۸/۰-
۰۰۰/۰
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، میتوان گفت که با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچکتر از ۰۱/۰ بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معناداری وجود دارد و فرضیه فوق مورد پذیرش قرار میگیرد. از طرفی، مقدار این رابطه برابر با ۱۸۸/۰- و به صورت معکوس (منفی) میباشد. بدین معنا که هر اندازه که والدین از سبک فرزندپروری سهلگیرانه استفاده کنند، عملکرد تحصیلی فرزندان رو به کاهش مییابد.
فرضیه سوم:
بین سبک فرزندپروری استبدادی والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان، همبستگی معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۵- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری استبدادی و عملکرد تحصیلی فرزندان
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
مقدار همبستگی
معنی داری
سبک استبدادی
۴۵/۲
۶۲۱/۰
۵۶۲/۰-
۰۰۰/۰
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، میتوان گفت که با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچکتر از ۰۱/۰ بین سبک فرزندپروری استبدادی و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معناداری وجود دارد و فرضیه فوق مورد پذیرش قرار میگیرد. از طرفی، مقدار این رابطه برابر با ۵۶۲/۰- و به صورت معکوس (منفی) میباشد. بدین معنا که هر اندازه که والدین از سبک فرزندپروری استبدادی استفاده کنند، عملکرد تحصیلی فرزندان رو به کاهش مییابد.
فرضیه چهارم:
بین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها دارای رفتار قاطعانه بوده با فرزندانی که والدین آن ها رفتار استبدادی داشته اند تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۶ – آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار مستبدانه
شیوه رفتار والدین
تعداد
میانگین
ارزش T
درجه آزادی
احتمال معناداری
قاطعانه
۲۲۲
۱۸٫۱۱
۵۹۷٫ ۲۱
۲۹۶
۰٫۰۰۰
استبدادی
۷۶
۱۴٫۴۷
نتایج جدول بیانگر آن است با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون کمتر از ۰٫۵ است (sig<0/05)، بنابرین میتوان گفت بین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها دارای رفتار قاطعانه بوده با فرزندانی که والدین آن ها رفتار استبدادی داشته اند، تفاوت معناداری وجود دارد.با نگاه به نمرهی میانگین میتوان دریافت که عملکرد تحصیلی دانشآموزانیکه رفتار والدین آن ها قاطعانه است، بالاتر بوده است.
فرضیه پنجم:
بین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها دارای رفتار استبدادی بوده با فرزندانی که والدین آن ها رفتار سهلگیرانه داشته اند تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۷- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار استبدادی در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه
شیوه رفتار والدین
تعداد
میانگین
ارزش T
درجه آزادی
احتمال معناداری
استبدادی
۷۶
۱۴٫۴۷
۸٫۳۹۷
۱۱۶
۰٫۰۰۰
سهلگیرانه
۴۲
۱۶٫۲۸
نتایج جدول بیانگر آن است با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون کمتر از است (۰۰۰/۰ sig)، بنابرین میتوان گفت بین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها دارای رفتار استبدادی بوده با فرزندانی که والدین آن ها رفتار سهلگیرانه داشته اند تفاوت معناداری وجود دارد.هرچند با نگاه به نمرهی میانگین آن ها میتوان گفت که عملکرد تحصیلی دانشآموزانیکه رفتار والدین آن ها مستبدانه بوده، پایینتر از سایر بوده میباشد.
فرضیه ششم:
بین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها دارای رفتار سهلگیرانه بوده با فرزندانی که والدین آن ها رفتار قاطعانه داشته اند تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۸- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه
شیوه رفتار والدین
تعداد
میانگین