سو و همکاران[۵۴] (۲۰۱۵) به بررسی نقش بینالمللی شدن فعالیت های تحقیق و توسعه در عملکرد نوآوری شرکتهای فناورانه تایوانی در بازه زمانی نیمه دوم ۲۰۱۵ پرداختهاند. در این تحقیق اثر بینالمللی شدن در قالب شدت و تنوع مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان دهنده U شکل بودن رابطه بینالمللی شدن فعالیت های تحقیق و توسعه و علکرد نوآوری است. مفهوم چنین رابطه افزایش تدریجی هزینه های تحقیق و توسعه میباشد. همچنین نتیجه دیگر این تحقیق اثر تعدیل کنندگی مثبت سابقه شرکت در توسعه خارجی و عملکرد نوآوری آنمی باشد.
زوکلا و سیانو (۲۰۱۴) به بررسی نقش بینالمللی شدن و نوآوری در رشد شرکتهای کوچک و متوسط شرکتهای فعال در حوزه پوشاک و نساجی انگلستان در بازارهای خارجی در فاصله سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ پرداختهاند. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که رابطه مثبت و معناداری بین نوآوری و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط وجود دارد. همچنین اطلاعات شرکای تجاری به عنوان منبع اصلی بروز نوآوری شناخته شده است. در این راستا، کسب اطلاعات خارجی و فعالیتهای مرتبط با تحقیق و توسعه نیز به عنوان عامل اصلی بروز عنوان گردیده است. در مجموع نتایج این تحقیق حاکی از آن است که نوآوری و میل به جهانی شدن از محرکهای اصلی رشد شرکتهای کوچک و متوسط در بازارهای خارجی بشمار می رود.
سویی و بائوم[۵۵] (۲۰۱۴) به بررسی اثر استراتژی های بینالمللی شدن و منابع شرکت بر بقای شرکت های کوچک و متوسط کانادایی در بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در بازارهای صادراتی پرداختهاند. بر اساس نتایج به دست آمده، استراتژی واحدی در بینالمللی شدن این شرکتها وجود ندارد. همچنین، استراتژی بینالمللی شدن به طور مثبت رابطه بین منابع شرکت و بقای آن در بازارهای صادراتی را تعدیل میکند. نتیجه دیگر این تحقیق اذعان به اولویت نسبی منابع کمیاب و منابع مولد نوآوری در تعیین کیفیت فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط در بازارهای بینالمللی است.
هسلز و پارکر (۲۰۱۳) به شناسایی محدودیت های بینالمللی شدن و رشد در بین شرکتهای کوچک و متوسط اروپایی در بازه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ پرداختهاند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که ایجاد روابط غیر رسمی با تأمین کنندگان خارجی و شرکای تجاری اثر مثبتی بر توسعه صادرات داشته و توسعه صادرات نیز اثر مثبتی بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط اروپایی دارد. همچنین، صادرات بر رشد شرکتهایی که با محدودیت تقاضا روبرو هستند دارای اثر منفی است و روابط غیر رسمی به طور منفی رابطه بین رشد کارکنان و رشد شرکت را تعدیل کننده میکند.
کایلاهیکو و همکاران[۵۶] (۲۰۱۱) به بررسی رابطه بین نوآوری و بینالمللی شدن شرکت های فنلاند در بازه فوریه ۲۰۱۱ تا جون ۲۰۱۱ پرداختهاند. نتایج نشان داده است که قابلیت تکنولوژیکی و قابلیت اطمینان برنامه ها بر نوآوری تأثیر مثبت دارد و همچنین نوآوری و بینالمللی شدن نیز بر رشد سود شرکت ها تأثیر مثبت دارد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدف آن حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب، به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق نیز، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق میباشد. در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش گردآوری داده ها، نحوه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
۳-۲- روش تحقیق
پژوهش حاضر، وضع موجود متغیرهای تحقیق و روابط آن ها را در جامعه مورد بررسی قرار میدهد، بنابرین به لحاظ روش در گروه تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه مبنایی؛ در بعد کاربردی، از نتایج این تحقیقات در تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی استفاده می شود و در بعد بنیادی، تحقیقات به کشف حقایق و واقعیت های جهان خلقت می انجامد. با توجه به توضیحات ذکر شده، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی-کاربردی است که به بررسی ارتباط بین نوآوری، بینالمللی شدن و انتظارات رشد تجارت بین کارآفرینان شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی می پردازد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی میباشد. فراوانی این شرکت ها در جدول (۳-۱) آمده است.
جدول (۳-۱): جامعه آماری
نام مرکز
تعداد شرکت های مستقر
درصد فراوانی
پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی
۴۹
۴۴
مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی
۲۴
۲۲
مرکز رشد واحد های فناوری دانشگاه تبریز
۲۱
۱۹
مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۱۷
۱۵
مجموع
۱۱۱
۱۰۰
منبع: یافته های تحقیق
۳-۴- روش نمونه گیری
به دلیل کوچک بودن حجم جامعه آماری از روش تمام شماری برای تعیین نمونه آماری استفاده شده است. برای این منظور، پرسشنامه به تمامی شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی پخش شده است.
۳-۵- روش گردآوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق به دو صورت میدانی و کتابخانهای میباشد. اطلاعات مربوط به ادبیات موضوعی، مبانی نظری، و پیشینه تحقیق از منابع کتابخانهای و از طریق مطالعه کتاب ها، مقالات، پایاننامهها، بانک های اطلاعاتی و سایت های مختلف اینترنتی جمع آوری گردیده و برای جمع آوری داده ها به منظور تجزیه و تحلیل فرضیهها از روش میدانی و با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
۳-۶ ابزار اندازه گیری (پرسشنامه)
پرسشنامه تحقیق حاضر از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول مربوط به توصیف مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان (جنسیت، نوع استخدام، میزان تحصیلات، سابقه خدمت) و بخش دوم مربوط به پرسش های تخصصی که بر اساس فرضیه های تحقیق طراحی شده است. جدول (۳-۲) تعداد سوالات مربوط به هر یک از متغیرها و شماره مربوط به آن ها را نشان میدهد.
جدول (۳-۲): سولات مربوط به هر یک از متغیرها به تفکیک ابعاد
ابعاد سئوالات
شماره سئوالات
تعداد سئوال
سطح تکنولوژی
۱-۳
۳
سرمایه انسانی کارآفرینان
۴-۶
۳
سرمایه انسانی جامعه
۷-۸
۲
رقابت بالقوه
۹-۱۰
۲
عملکرد اقتصادی
۱۱-۱۲
۲
نوآوری
۱۳-۱۴
۲
بینالمللی شدن
۱۵-۱۷
۳
انتظار رشد تجارت
۱۸-۱۹
۲
مجموع سوالات
۱۹
منبع: یافته های تحقیق