مهرداد و عصاری شهر(۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط نرم افزار پارس آذرخش(افق) و تحلیل برخی عناصر مطرح در آن” به این نتیجه رسیدند که بیشترین میزان رضایت مربوط به صفحه های نمایش اطلاعات نرم افزار و کمترین میزان رضایت مربوط به واژگان و پیام های نرم افزار است. به طور کل نتایج نشان داد که دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرم افزار پارس آذرخش رضایت دارند.
زره ساز و همکاران(۱۳۸۷) در تحقیق خود میزان رضایت دانشجویان دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با نرم افزار سیمرغ را بر اساس عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر این نرم افزار تعیین و این عناصر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که وضعیت مواردی چون صفحه ی نمایش اطلاعات نرم افزار، واژگان و پیا مهای نرم افزار، یادگیری چگونگی کار با نرم افزار، راهنمای نرم افزار و قابلیت ها و امکانات نرم افزار سیمرغ از دیدگاه کاربران شرکت کننده در این پژوهش در حد متوسط بود.
مجیدی، زندیان و حسن زاده(۱۳۸۸) در بررسی انتظارات کاربران از صفحه رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاهی که به روش پیمایشی انجام شد، دریافتند که همه دانشجویان بر اولویت قابل فهم بودن اصطلاحات مورد استفاده در صفحه رابط کاربر، ویژگی های صفحه نمایش و روشن بودن عملکر دهای هدایت و راهبری اتفاق نظر دارند. همچنین بین مهارت های فن آوری اطلاعات و انتظارات آن ها رابطه معناداری یافت نشد.
اسکندری(۱۳۸۸) در پژوهش خود به ارزیابی رابط کاربر قابلیت جستجوی نرم افزارهای علوم اسلامی شهر قم در سه حوزه حدیث، فقه و احکام بر اساس معیارهای ارزیابی استخراج شده از منابع معتبر انگلیسی و فارسی می پردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت نرم افزارهای علوم اسلامی شهر قم از نظر رعایت شاخص های رابط کاربری در مقیاس لیکرت پایین تر از سطح متوسط قراردارد. این در حالی است که وضعیت قابلیت های جستجوی این نرم افزارها در مقیاس لیکرت ضعیف ارزیابی شده است.
مهاجری و محمد صالحی(۱۳۸۸) در پژوهشی تحت عنوان “ارزیابی ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده رسا؛ نرم افزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو بر اساس عامل رابط کاربر”رابط کاربر نرم افزار رسا را با هدف شناخت معیارهای رعایت شده و رعایت نشده با رویکرد مکاشفه ای مورد ارزیابی قرار دادند نتایج حاصله نشان دادند که درطراحی رابط کاربر نرم افزار رسا معیارهای لازم رعایت شده اند.
حسن پور و رضایی شریف آبادی(۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان ” ویژگی های رابط کاربر کتابخانه مجازی بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو” که به روش پژوهش کیفی انجام شد درک کودکان ایرانی از معنای نشان های مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی بی نالمللی کودکان را مورد بررسی قرار داده است. نتایج پژوهش که بر روی جامعه بیست نفری از کودکان ۷ تا ۱۱ ساله صورت گرفت نشان داد که همه نشانه های مفهومی و نشانه های ناوبری موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. نتایج نشان داد که رابط کاربر فارسی باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشان های مفهومی می شود.
حسن زاده و سهراب زاده (۱۳۹۱)، در پژوهشی با عنوان”ارزیابی رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران از نظر مطابقت با معیارهای عمومی و تخصصی” به بررسی رابط کاربر این کتابخانه از لحاظ مطابقت با معیارهای عمومی و تخصصی پرداختهاند. در این پژوهش از روش کتابخانه ای و روش ارزیابانه استفاده شده است. متونی که به ارزیابی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال کودکان دنیا پرداخته بود بررسی شدند و معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانههای دیجیتال کودکان استخراج شد. در نهایت، رابط کاربر کتابخانه مذکور با بهره گرفتن از معیارهای به دست آمده مورد ارزیابی قرار گرفت.این پژوهش نشان میدهد که رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران از لحاظ معیارهای عمومی و معیارهای تخصصی مناسب عمل کردهاست.
آذری (۱۳۹۱) در پایان نامه خود تحت عنوان “ارزیابی و مقایسه کتابخانههای دیجیتالی اسلامی از دیدگاه رابط کاربر و قابلیت های جستجو” از سیاهه وارسی شامل ده معیار جستجو، راهنمایی، نمایش اطلاعات، طراحی صفحه، راهبری، کنترل کاربر، زبان کاربر، تصحیح خطا و سادگی استفاده است. پژوهش نشان داد ۵ کتابخانه دیجیتالی در حوزه علوم اسلامی از لحاظ رعایت معیارهای راهنمایی، نمایش اطلاعات و کنترل کاربر وضعیت نسبتا نامطلوبی دارند اما در زمینه معیارهای انسجام، طراحی صفحه، راهبری، زبان رابط کاربر و تصحیح خطا در وضعیت مناسب و در مورد معیار سادگی در وضعیت خوبی قرار دارد.
در پژوهشی که توسط افشار (۱۳۹۲)، با عنوان “تحلیل و ارزشیابی چندرسانه ای های آموزشی درس عربی پایه اول دبیرستان سال تحصیلی۹۲-۹۱ بر اساس استانداردهای تعاملی” انجام شد. سوال اصلی این پژوهش عبارت بود از: آیا محتوای علمی چندرسانه ای های آموزشی درس عربی پایه اول دبیرستان بر اساس استانداردهای تعاملی تهیه و تولید شده است؟ بر اساس یافته های این پژوهش چندرسانه ای های آموزشی درس عربی اول دبیرستان شرکت نافع )ثمین تراشه( در سطح مطلوب قرار دارد. چندرسانه های آموزشی شرکت لوح و قلم از لحاظ رعایت استانداردهای تعاملی و واسط کاربر در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. اما چندرسانه ای های شرکت لوح دانش و فراست در سطح نامطلوب قرار دارند.
پیشینه پژوهش در خارج از ایران
تاوتراپ و نیلسن[۴۰](۱۹۹۱) در پژوهش خود تحت عنوان” ارزیابی کار امدی استانداردهای رابط کاربر” از ۲۶ دانشجوی رشته کامپیوتر که درس طراحی رابط کاربر را گذرانده و با استانداردهای آن آشنا بودند خواستند تا یک رابط کاربر برای یک شرکت فرضی که دارای ۲ صفحه رابط کاربر استاندارد است. طراحی کنند. محققان ضمن مقایسه طرح های نهایی ایجاد شده و مقایسه آن ها با یک سیاهه وارسی حاوی فاکتورهای استاندارد طراحی رابط کاربر، به این نتیجه رسیدند که طرحهای تولید شده تنها ۷۱ درصد از استانداردها پیروی کردند. بنابرین احتمال نادیده گرفتن استانداردهای رابط کاربر توسط طراحان بسیار زیاد است. محققان در پایان برای بهبود کارایی استانداردهای رایط کاربر پیشنهاد هایی نظیر در اختیار داشتن الگوهای رابط کاربر که از استانداردها پیروی کردهاند و ارزیابی رابط کاربرهای فعلی به منظور اطمینان از مطابقت آن ها با استانداردها موجود ارائه میکنند.