الف) گزارشها و صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده و خلاصه صورت سالانه فعالیت کارگزار که حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی به تأیید حسابرس معتمد بورس رسیده است.
ب) هر گونه تغییر در شرایط اعلام شده به منظور دریافت مجوز.
ج) سایر مدارک و اطلاعات مورد درخواست سازمان و کلیه گزارشهای مذکور در آیین نامه های مصوب در چارچوب قوانین مربوط.
این روند تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت و پس از آن تا سال ۱۳۷۰عملاً بورس به حالت تعلیق درآمده بود. بین سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ آمارهای تولید و فروش هر ماه، پیش بینی خرید و فروش سالانه و آمار تولید و فروش واقعی سال قبل به عنوان مبنایی جهت قیمتگذاری و همچنین اطلاعاتی سودمند برای تصمیم گیری سرمایهگذاران تلقی می
بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۷۶ طبق بخشنامهای علاوه بر اطلاعات پیش گفته، شرکتها را ملزم به ارائه سود هر سهم واقعی سه ماهه و سود هر سهم برآوردی سالانه کرد.
همچنین در سال ۱۳۷۹ نیز، با توجه به اهمیت گزارشهای مالی میان دورهای در تصمیم گیری استفادهکنندگان به منظور قانونمند کردن روش گزارشدهی و افزایش قابلیت اتکا، شرکتها را ملزم به ارائه اطلاعات میان دورهای شش ماهه بررسی شده در فرمهای استاندارد کرد. بدیهی است با ارائه اطلاعات در این قالب، ارسال آمار تولید و فروش ماهانه توسط شرکتها منتفی شد. ارائه اطلاعات در خصوص پیش بینی سود هر سهم، طبق رویه موجود باقی ماند. بند چ از ماده ۵ آییننامه افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس در سال ۱۳۸۱ شرکتها را مکلف به ارائه پیش بینی سود هر سهم در پایان هر سه ماه حداکثر ۲۰ روز بعد از پایان دوره سه ماهه کرد.
در ادامه کاراکترهای پیش بینی سود که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند، تشریح می
۲-۲-۱۴ دقت پیش بینی سود
اطلاعات افشا شده توسط مدیریت از درجات دقت متفاوتی برخوردار هستند. برای مثال پیش بینیهای سود توسط مدیریت ممکن است به صورت برآوردهای دقیق و نقطهای صورت گیرد، همچنین به صورت برآوردی بر روی یک دامنه یا طیف انجام شود و یا حتی به صورتی با دقت کمتر و به شکل برآوردهایی با حداکثر و حداقل برای آن شکل گیرد. بسیاری از نویسندگان استدلال می
- سودهای پیش بینی شده در گذشته
آقایی و کردستانی (۱۳۷۵) نتیجه گرفتند که تنها ۱۲% از تغییرات سود یک سال به مشاهدات چهار سال گذشته مربوط می
- اندازه شرکت
فیرث و اسمیت[۱۳] (۱۹۹۲)، مک[۱۴] (۱۹۹۴) بیان کردند که شرکتهای بزرگتر از توانایی بیشتری به منظور پیش بینی سود برخوردار می
- اهرم مالی
پیش بینی سود شرکتهای با سطح بالایی از بدهیها به طور سنتی مشکل است. تا امروز این عامل به منظور بررسی دقت پیش بینی سود به عنوان یک متغیر مستقل به کار رفته است. اعتبار سود و اهرم مالی در نوشته هایی که بررسی و اندازه گیری ریسک شرکتها پرداختهاند نیز مورد قبول واقع شده است .به عنوان مثال، نمازی و خواجوی (۱۳۸۳)، ارتباط بین رشد سود شرکت و ریسک شرکت را مورد بررسی قرار دادند. چن و دیگران (۱۹۹۸) بیان کردند که اهرم مالی بزرگتر در ارتباط با ریسک مالی بیشتر است و در نتیجه، انتظار افزایش در خطای پیش بینی در مقایسه با سطح بالاتر از بدهی می
- قیمت سهام شرکت
محققانی مانند گنیدیس و دیگران[۱۵] (۱۹۷۶) و پاتل[۱۶](۱۹۷۶) تحقیقاتی را در مورد محتوای اطلاعاتی پیش بینیها و تأثیر آن ها بر قیمت سهام انجام داده اند (ثابت،۱۳۸۴). واتز و زیرمن[۱۷] (۱۹۸۶) نیز بر این باورند که شرکتهایی که قیمت محصولات آن ها از جانب دولت یا سایر مراجع کنترل می
- نوع صنعت
صنعت خاصی که شرکت در آن فعالیت می
ولی مک [۱۸](۱۹۹۴،۱۹۸۹)، چن و دیگران (۱۹۹۶) و جاجی[۱۹] (۱۹۹۷) هیچ گونه ارتباط با اهمیتی بین نوع صنعت و خطای پیش بینی پیدا نکردند.
خالقی مقدم (۱۳۷۷)، عوامل دیگری را نیز که بر دقت پیش بینی سود اثرگذار است به شرح زیر برشمرده است:
- افق زمانی پیش بینی
منظور از افق زمانی پیش بینی فاصله بین ورود شرکت به بورس در پایان سال مالی است. انتظار بر این است که بین افق زمانی و دقت پیش بینی سود رابطه منفی وجود داشته باشد.
- تغییرات سود
بیانگر نوسانات در سودهای تاریخی شرکت قبل از پذیرش در بورس است. انتظار بر این است که بین تغییرات سود و دقت پیش بینی سود سهام جدید رابطه منفی وجود داشته باشد، زیرا پیش بینی سود چنین شرکتهایی دشوار است.
۲-۲-۱۵ دفعات پیش بینی سود
یکی از راه های کاهش اطلاعات نامتقارن بین مدیران و ذی نفعان، افزایش در تعداد پیش بینیهای سود است. بدین صورت که هر چه تعداد پیش بینیها افزایش یابد، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می
۲-۲-۱۶ اعتبار پیش بینی سود
افشا اطلاعات توسط مدیریت یک منبع اطلاعات بالقوه ارزشمند برای سرمایهگذاران است. اما برای آن که مورد استفاده قرار گیرد، باید معتبر تلقی شود. جنینگز (۱۹۸۷) معتقد است که واکنش سرمایهگذاران نسبت به اطلاعات افشا شده توسط مدیریت تابعی از اطلاعات جدید (اطلاعات فاقد سابقه) موجود در اطلاعات افشا شده و میزان اعتبار آن (قابلیت توجیه و میزان منطقی بودن آن اطلاعات) است. او نتیجه می
چهار عامل انگیزه های ناشی از موقعیت، میزان اعتبار خود مدیریت، عوامل مؤثر بر محیط گزارشگری اعم از بیرونی و درونی و ویژگیهای ذاتی موضوع مورد افشا بر میزان اعتبار اطلاعات افشا شده مؤثر است. مطالعات قبلی در مورد میزان اعتبار اطلاعات افشا شده متنوع و گسترده هستند؛ اگرچه در ظاهر امر به نظر می
برخی تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که هرگاه افشا کننده از نظر مالی وضعیت خوبی داشته باشد، افشاهای به عمل آمده توسط او از افشا به عمل آمده توسط شرکتهایی که وضعیت مالی مطلوبی ندارند، معتبرتر به نظر می
این یافته های به ظاهر پراکنده در واقع دارای موضوع ادبیات مشترکی می
مفهوم قابلیت اتکا اطلاعات افشا شده چیست؟
قابلیت اتکا اطلاعات افشا شده به عنوان استنباط سرمایهگذاران از قابلیت پذیرش یک افشا خاص تعریف می
بیشتر نوشته های حسابداری “قابلیت اتکا اطلاعات افشا شده” را با قابل اعتماد بودن مدیریت” مترادف در نظر می
روشهای تجربی این امکان را برای محقق فراهم می
عوامل مؤثر بر میزان قابلیت اتکا اطلاعات افشا شده توسط مدیریت
چرا برخی از اطلاعات افشا شده توسط مدیریت معتبرتر از بقیه هستند؟ شکل نشان می
-
- انگیزه های ناشی از موقعیت که در تاریخ افشا وجود دارد.
-
- قابل اعتماد بودن خود مدیریت.
-
- عوامل مؤثر بر محیط گزارشگری اعم از عوامل بیرونی و یا درونی شرکت (محیط کنترلی).
- ویژگیهای ذاتی نحوه افشا اطلاعات شامل محمل افشا، افق زمانی، منطقی بودن ذاتی اطلاعات افشاشده و سایر اطلاعاتی که می
ابتدا اثرات هر کدام از این عوامل بر میزان اعتبار اطلاعات افشا شده به تفکیک مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس اثرات تعاملی بالقوه آن ها بررسی خواهد شد.