دانلود فایل های دانشگاهی – ۲-۸-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
- نتایج پژوهشهای (استلمان[۱۱۲] و همکاران،۲۰۰۹) نشان میدهد که سوء مصرف مواد با تابآوری کم و سلامت روان پایین مرتبط است(کیخاونی و همکاران،۱۳۹۱).
- تیم[۱۱۳] (۲۰۱۰)، در پژوهشی نقش واسطه ای طرحوارههای ناسازگار بین ادراک سبکهای فرزندپروری و نشانه های اختلال شخصیت بررسی شد. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل ۱۰۸بیمار بالینی با میانگین سنی ۴۰ سال بودند. ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش، پرسشنامه طرحواره یانگ-فرم کوتاه بود. یافته ها بیانگر رابطه بین سبک فرزندپروری مستبد با طرحوارههای ناسازگار و نشانه های اختلال شخصیت بودند. نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار بین سبکهای فرزندپروری و نشانه های اختلال شخصیت نیز تأیید شد(ملانوروزی،۱۳۸۶).
۲-۸-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور
-
- ارشدی(۱۳۸۷)، هژیر(۱۳۷۶)، و رضایی(۱۳۷۹)، طبق پژوهشهایی که در زمینه ارتباط اختلالات شخصیت با ابتلا به اعتیاد انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که سوء مصرف مواد با اختلالات روانپزشکی ارتباط دارد.
-
- طوفانی و جوانبخت (۱۳۸۰)، پژوهشی با عنوان مقایسه شیوه های مقابلهای و نگرشهای ناسالم در معتادان مواد مخدر و گروه شاهد غیرمعتاد انجام دادند. این تحقیق که در مراجعه کنندگان به مرکز بهزیستی مشهد صورت گرفت، ۰۱/۰P< چنین نتیجهگیری کردند که در هنگام بروز مشکل معتادین از روشهای حل مسأله، ارزیابی شناختی و جلب حمایت اجتماعی به طور قابل ملاحظهای کمتر از گروه شاهد و از روشهای جسمانی کردن و مهار هیجانی به طور قابل توجهی بیشتر از گروه شاهد استفاده میکنند همچنین نگرشهای ناسالم در گروه معتاد به طور معنیداری بالاتر از گروه شاهد بود.
-
- طوفانی و جوانبخت (۱۳۸۰)، همچنین در بررسی خود گزارش کردهاند که معتادان، از راهبردهای مقابلۀ حل مسأله، ارزیابی شناختی و جلب حمایت اجتماعی کمتر و از راهبردهای مقابلۀ جسمانی کردن و مهار هیجانی بیشتر استفاده میکنند.
-
- بشارت، شریفی و ایروانی در سال (۱۳۸۰)، به بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و انواع مکانیسمهای دفاعی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی شخص و سبک دفاعی وی رابطه معنیداری وجود دارد. آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی(ناایمن اجتنابی و دوسوگرا)، از مکانیسمهای دفاعی رشد یافته استفاده میکنند. آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن از مکانیسمهای دفاعی رشد نایافته و نوروتیک و آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی از مکانیسمهای دفاعی رشد نایافته و نوروتیک استفاده میکنند.
-
- گلی نژاد (۱۳۸۰)، در پژوهشی که رابطه بین سبک های دلبستگی و مشکلات بین شخصی را بررسی میکرد، به این نتیجه رسید که کسانی که دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند دارای مشکلات بین شخصی بیشتری هستند. وی همچنین اضافه میکند که افراد دارای سبکهای دلبستگی ناایمن دوسوگرا نسبت به افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی از مشکلات بین شخصی بیشتری رنج میبرند.
-
- مصطفی عسگری (۱۳۸۰)، به بررسی رابطه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد پرداخت. طبق یافته های این پژوهش بین دلبستگی ایمن و ناایمن، دوسوگرا و ناایمن اجتنابی با آمادگی به اعتیاد تفاوت معنیداری وجود دارد و همچنین بین سه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد تفاوت معنیداری وجود دارد و بین سخت رویی و آمادگی به اعتیاد رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
-
- در پژوهش باقری (۱۳۸۱)، نقش آموزش مهارتهای زندگی بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر و عزت نفس دانش آموزان سال اول راهنمایی شهر تهران بررسی شد. این تحقیق بر مبنای پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل از جمله این فرض را آزمود که اجرای مجموعه آموزش مهارتهای زندگی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر مؤثر است. نتایج تغییرات معناداری در نگرش دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل نشان داد(۰۰۱/۰p<)،(زرین کلک، ۱۳۸۸).
-
-
- همچنین در پژوهشی دیگری که توسط دهقانی(۱۳۸۱)، با عنوان رابطه بین سبکهای دلبستگی، اعتیاد و نیمرخ روانی افراد معتاد در مقایسه با افراد غیرمعتاد مراکز خودمعرف استان بوشهر انجام شد، نتایج تحلیل نیمرخ برای بررسی اثر اعتیاد و سبک دلبستگی بر نیمرخ روانی گروهها در سطح ۰۱/۰P< معنادار بوده است و نتایج نشان دادند که بین سبک دلبستگی و اعتیاد و همچنین بین دلبستگی و اعتیاد با نیمرخ روانی رابطه وجود دارد.
-
-
- در پژوهشی که توسط جعفرنژاد(۱۳۸۲)، با عنوان بررسی رابطه بین ۵ عامل بزرگ، سبک های مقابلهای و سلامت روان شناسی در دانشجویان کارشناسی تربیت معلم سال تحصیلی ۸۲-۸۱ صورت گرفت، مشخص شد که بین صفات شخصیتی و سبکهای مقابلهای آزمودنی ها به طور معنیداری با سلامت روانی آن ها ارتباط دارد.
-
- بشارت، گلینژاد و احمدی( ۱۳۸۲)، در پژوهشی، رابطه سبکهای دلبستگی و مشکلات بین شخصی مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن نسبت به آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن، مشکلات بین شخصی کمتری داشتند. همچنین میزان مشکلات آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی اجتنابی از میزان مشکلات بین شخصی آزمودنی های دارای سبک دلبستگی دوسوگرا کمتر است و نتیجه یافته های پژوهش بر اصالت دلبستگی ایمن به منزله یک نیاز نخستین و انتقال میان نسلی آن اشاره دارد.
-
- رحمتی (۱۳۸۳)، نقش آموزش مهارتهای مقابلهای به شیوه بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر را بررسی کرد. این تحقیق بر مبنای طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل از جمله این فرض را آزمود که آموزش مهارتهای مقابله باعث تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر میشود. نتایج تغییرات معناداری در نگرش دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد.
-
- شعاع کاظمی (۱۳۸۴)، در بررسی بر روی گروهی از معتادان مواد افیونی، نشان داد که آنان در مقایسه با افراد سالم، نگرشهای ناکارآمد بیشتری داشته و از راهبردهای مقابلهای مبتنی بر هیجان و مهار جسمانی بیشتر استفاده میکنند.
-
- در پژوهشی که توسط فرشته نوری (۱۳۸۵)، با موضوع بررسی ارتباط بین سبک های فرزندپروری با گرایش به اعتیاد صورت گرفت در مجموع نتایج حاصله نشان دادند که فرزندان معتاد خانواده به طور عمده دیدگاهشان نسبت به سبک فرزندپروری والدینشان ناسالم و از نوع بیاعتنا، سهل انگار و مستبدانه بوده و گروه گواه قریب به اکثریت برداشت از سبک والدینشان از نوع سالم و مقتدرانه بوده و بین این تفاوت معنیداری مشاهده گردید و نیز ارتباط معناداری بین سبک فرزندپروری پدران که عمدتاًً ناسالم و از نوع مستبدانه بوده است. همچنین فرضیه ارتباط بین ترتیب فرزندان با اعتیاد نیز تأیید گردید.