۱۴بررسی اثر سرمایه فکری بر عملکرد شغلیونگ و همکاران۲۰۰۵به تجسمی از روابط علی بین اجزای سرمایه فکری و عملکرد دست یافتند
۲-۱۱ خلاصه فصل
در فصل دوم با بحث درباره مدیریت دانش و عوامل مؤثر برآن شروع شد و ادامه به معرفی سرمایه فکری و ارتباط آن با متغیرهای اقتصادی و اجتماعی پرداخته شد. این فصل در نهایت با بررسی مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق به پایان رسید.
فصل سوم:
ارائه مدل و روش تحقیق
فصل سوم: ارائه مدل و روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کردند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی دشته های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدف آن حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضع مورد تحقیق و امکانات اجرار بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی و دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است ( ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸).
۳-۲ روش تحقیق
به طور کلی روش های تحقیق را م یتوان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد: اول، هدف تحقیق و دوم، نحوه گردآوری داده ها. برای ان اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، تحقیق – توصیفی از نوع همبستگی است. هدف از تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.
تحقیقات توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرا تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن بر فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی را می توان به تحقیق پیمایشی، تحقیق همبستگی ، اقدام پژوهشی، بررسی موردی و تحقیق پس – رویداد تقسیم کرد ( بازرگان، سرمد، حجازی، ۱۳۸۰)
تحقیقات همبستگی، شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن ها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی، کشف و یا تعیین شود هدف تحقیق همبستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می شود بین آن ها رابطه وجود دارد. این روش علی الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آن ها تحقیقاتی انجام نشده است ( دلاور، ۱۳۸۰).
تحقیقات همبستگی بر حسب هدف به سه دسته مطالعه همبستگی دو متغیری، تحلیل رگرسیون و تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس تقسیم میشوند. در مالعات همبستگی دو متغیری، هدف بررسی رابطه دو به دوی متغیرهای موجود در تحقیق است. در تحلیل رگرسیون هدف پیشبینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل است. در بعضی از بررسی ها از مجموعه همبستگی های دو متغیری، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس استفاده می شود. از جمله تحقیقاتی که در آن ها ماتریس همبستگی یا کوواریانس تحلیل می شود، تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری است ( بازرگان، سرمد، حجازی، ۱۳۸۰).
بنابرین تحقیق حاضر، از آنجایی که هدفش تعیین روابط تجربی در زمینه روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری و اثرات آن ها به روی عملکرد سازمانی صنعت بانکداری استان کردستان است از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیف از نوع همبستگی میباشد.
۳-۳- متغیرهای تحقیق
در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سوال های تحقیق و یا آزمون فرضیهها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. در این تحقیق دو نوع متغیر در نظر گرفته شده است.
الف) متغیر مستقل (علت): یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن، مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگری مشاهده شود.
ب) متغیر وابسته (معلول): متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد ( بازرگان، سرمد، حجازی، ۱۳۸۰).
د رمدل تحلیلی تحقیق متغیرهای سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری به عنوان متغیر مستقل و عملکرد سازمانی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
۳-۴ تهیه شاخص برای مفاهیم متغیرها
مفاهیم متغیرها برای آنکه قابل استفاده باشند باید دارای معرف ها یا شاخص های تجربی باشند. نحوه تبدیل مفاهیم به شاخص ها در سه مرحله انجام می شد:
۱- تعریف مفاهیم
۲- نهیه شاخص های اولیه
۳- ارزیابی شاخص ( دی. ای. دواس، ۱۳۸۱).
۳-۴-۱ تعریف مفاهیم
مفاهیم صرفاً ابزارهایی هستند که کارکرد مختصر و سودمندی دارند، آن ها تلخیص انتزاعی مجموعه کاملی از رفتارها، نگرش ها و خصیصه هایی هستند که از نظر ما وجه اشتراکی دارند. کار ما در وهله اول تعریف معنایی است که برای آن مفهوم در نظر گرفته ایم و سپس پیدا مردن معرفی است برای آن مفهوم طبق معنای تعریف شده. این نظر که مفاهیم معنای واقعی یا ثابت ندارد به هرج و مرجی مفهومی می کشد و این مسئله ای است که هیچ راه حل رضایت بخشی ندارد. عملی ترین کار این است که کاملاً روشن سازیم چه تعریفی از یک مفهوم داریم و هنگام نتیجه گیری و مقایسه یافته هایمایما با یافته های سایر محققان دقیقاً همین معنی را در نظر داشته باشیم. گو اینکه م یتوان هر واژه ای را به طور دلخواه تعریف کرد، تعریف کاملاً منحصر به فرد ارزش چندانی ندارد. از آنجا که مفاهیم برای ارتباطات به کار میروند عاقلانه ترین کار این است که واژه ها را در رایج ترین معنای آن به کار بریم ( دی. ای. دواس، ۱۳۸۱).
مفاههیم به کاررفته شده درتحقیق حاضر عبارتند از: سرمایه انسانی، ذخیره دانش بانک است که توسط کارکنان نمایش داده می شود. سرمایه ساختاری، شامل تمامی ذخایر غیرانسانی دانش در بانک است. سرمایه مشتری، در دانش مستر در کانال های بازاریابی و روابط مشتری قرار میگیرد. در این تحقیق منظور از عملکرد سازمانی شعب بانک نیز کار آرایی است و در واقع اندازه گیری عملکرد در سطح عملیاتی شعب بانک همان کارایی است.
۳-۴-۲ تهیه شاخص ها
فرایند رسیدن از مفاهیم انتزاعی به نقطه ای را که بتوان گویه ها ( پرسش ها) ی پرسشنامه را به گونه ای تدوین کرد که ترجمان و برگردان مفاهیم باشند « پایین آمن از نردبان انتزاع[۱۷]» می خوانند. این مرحله از نظریه آزمایی دربرگیرنده مجموعه ای از کارها است که عملیاتی کردن خوانده می شود، یعنی فرایند تصمیم گیری درباره نحوه تبدیل مفاهیم انتزاعی به چیزی مشخص تر و مستقیماً قابل مشاهده ( دی. ای. دواس، ۱۳۸۱).
شکل (۳-۱) نردبان انتزاع سرمایه فکری
سه رویکرد مهم در تیهه شاخصهای اولیه تحقیق پرسشنامه ای وجود دارد:
۱- نخست استفاده از سنجه هایی است که در تحقیقات پیشین ساخته شده است. استفاده از شاخص های جا افتاده از مزیت بزرگ امکان مقایسه نتایج با یافته های محققان دیگر برخوردار است.