فرضیه دوم
بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد .
به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تی مستقل استفاده شد . نتایج در جدول۴-۲ ارائه شده اند.
جدول۴- ۲ : آزمون تی مستقل برای تعیین تفاوت میان میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
t
درجه آزادی
سطح معناداری
عادی
۹۱
۹۴/۱۱۸
۷۹/۲۸
۳۰/۱
۱۸۳
NS
اسثنائی
۹۴
۸۸/۱۲۳
۲۰/۲۲
ملاحظه می شود که :
میانگین رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی کمی بیش از معلمان مدارس عادی میباشد ولی این اختلاف میانگین تفاوت معنی داری در میزان رضایت شغلی آنان ایجاد نکرده است .
فرضیه سوم
بین میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنائی و عادی بر حسب جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد .
به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد . نتایج در جداول۴- ۳ و۴-۴ ارائه شده اند .
جدول۴-۳ : اطلاعات توصیفی مربوط به شادمانی معلمان استثنائی و عادی بر حسب جنسیت
گروه
جنسیت
عادی
استثنائی
کل
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
رضایت
مرد
۸۹/۱۷
۱۴/۹
۱۷/۲۱
۱۱/۶
۴۱/۱۹
۰۲/۸
زن
۱۰/۲۰
۳۲/۹
۲۰/۱۹
۳۷/۶
۵۸/۱۹
۷۱/۷
کل
۶۲/۱۸
۲۱/۹
۳۱/۲۰
۲۷/۶
۴۸/۱۹
۸۸/۷
خلق مثبت
مرد
۵۶/۱۰
۷۵/۴
۲۵/۱۲
۲۹/۳
۳۴/۱۱
۲۱/۴
زن
۷۰/۱۱
۶۵/۴
۹۳/۱۱
۶۳/۲
۸۳/۱۱
۵۹/۳
کل
۹۳/۱۰
۷۲/۴
۱۱/۱۲
۰۱/۳
۵۳/۱۱
۹۸/۳
سلامتی
مرد
۷۷/۸
۹۴/۳
۲۵/۱۰
۵۱/۳
۴۶/۹
۸/۳
زن
۸/۹
۵۰/۴
۳۹/۱۰
۲/۳
۱۴/۱۰
۷۸/۳
کل
۱۱/۹
۱۳/۴
۳۱/۱۰
۳۶/۳
۷۲/۹
۸/۳
کارآمدی
مرد
۸۴/۵
۷۵/۲
۲۱/۷
۲۵/۲
۴۷/۶
۶/۲
زن
۱۳/۷
۷/۲
۱/۷
۱۵/۲
۱۱/۷
۳۸/۲
کل
۲۶/۶
۷۸/۲
۱۶/۷
۲/۲
۷۲/۶
۵۴/۲
عزت نفس
مرد
۹۲/۲
۲۹/۱
۶/۳
۰۴/۱
۲۴/۳
۲۳/۱
زن
۱۳/۳
۵۲/۱
۵۱/۳
۱۴/۱
۳۵/۳
۳۲/۱
کل
۹۹/۲
۳۷/۱
۵۶/۳
۰۸/۱
۲۸/۳
۲۶/۱
شادمانی
مرد
۹۷/۴۵
۸۶/۲۰
۴۷/۵۴
۶۹/۱۴
۹۲/۴۹
۶۷/۱۸
زن
۸۷/۵۱
۷۷/۲۱
۱۲/۵۲
۹/۱۳
۰۱/۵۲
۵/۱۷
کل
۹۱/۴۷
۲۲/۲۱
۴۵/۵۳
۳۲/۱۴
۷۲/۵۰
۲۱/۱۸
جدول۴-۴ : آزمون تحلیل واریانس دو طرفه برای تعیین تعامل معنیدار بین گروه و جنسیت بر میزان شادمانی معلمان استثنائی و عادی
ابعاد
منبع واریانس
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
P
رضایت
گروه
۹/۶۰
۱
۹/۶۰
۹۹/۰
NS
جنسیت
۶۲/۰
۱
۶۲/۰
۰۱/۰
NS
گروه ×جنسیت
۷۶/۱۸۸
۱
۷۶/۱۸۸
۲۸/۳
۰۴/۰
خطا
۸۱/۱۱۱۰۲
۱۸۱
۳۴/۶۱
کل
۸۱۵۹۵
۱۸۵
خلق مثبت
گروه
۴۳/۳۹
۱
۴۳/۳۹
۵۳/۲
NS
جنسیت
۳/۷
۱
۳/۷
۴۷/۰
NS
گروه ×جنسیت
۹۶/۲۲
۱
۹۶/۲۲
۴۷/۱
NS
خطا
۹۴/۲۸۲۱
۱۸۱
۵۹/۱۵
کل
۲۷۵۰۷
۱۸۵
سلامتی
گروه
۸۶/۴۵
۱
۸۶/۴۵
۴۳/۳
۰۳/۰
جنسیت
۸۳/۱۴
۱
۸۳/۱۴
۰۴/۱
NS
گروه ×جنسیت
۴۱/۸
۱
۴۱/۸
۵۹/۰
NS
خطا
۱۵/۲۵۶۹
۱۸۱
۱۹/۱۴
کل
۲۰۱۳۲
۱۸۵
کارآمدی
گروه
۱۹/۱۹
۱
۱۹/۱۹
۴۱/۳
۰۳/۰
جنسیت
۱۶/۱۵
۱
۱۶/۱۵
۴۶/۲
NS
گروه ×جنسیت
۳/۲۱
۱
۳/۲۱
۴۶/۳
۰۳/۰
خطا
۱۵/۱۱۱۴
۱۸۱
۱۶/۶
کل
۹۵۳۷
۱۸۵
عزت نفس
گروه
۱۹/۱۲
۱
۱۹/۱۲
۹۶/۷
۰۰۵/۰
جنسیت
۱۶/۰
۱
۱۶/۰
۱۱/۰
NS
گروه ×جنسیت
۰۱/۱
۱
۰۱/۱
۶۶/۰
NS
خطا
۹۸/۲۷۶
۱۸۱
۵۳/۱
کل
۲۲۸۵
۱۸۵
شادمانی
گروه
۲۳/۸۲۵
۱
۲۳/۸۲۵
۵۴/۲
NS
جنسیت
۵۱/۱۳۵
۱
۵۱/۱۳۵
۴۲/۰
NS
گروه ×جنسیت
۸۳/۷۳۱
۱
۸۳/۷۳۱
۲۵/۲
NS
خطا
۵۸۸۰۱
۱۸۱
۸۷/۳۲۴
کل
۵۳۷۰۴۲
۱۸۵
ملاحظه می شود که: بیشترین میانگین مؤلفه رضایت مربوط به معلمان مرد مدارس استثنائی میباشد ، اثر اصلی تفاوت جنسیت معنی دار نبود، بدین معنا که بین میزان رضایت معلمان زن و مرد تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین اثر اصلی تفاوت نوع مدرسه نیز معنی دار نبود، بدین معنا که بین دو گروه عادی و استثنائی تفاوت معنادار مشاهده نشد، اما تاثیر تعاملی گروه در جنسیت بر رضایت معنیدار است . نتایج نشان میدهند که مردان دارای رضایت بیشتری میباشد .