در این فصل به بیان روش تحقیق، روش گردآوری داده ها، ابزار جمع آوری و اندازه گیری داده ها، جامعه آماری و روش نمونه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق پرداخته می شود.
۳-۲- روش تحقیق
«روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است» (خاکی، ۱۳۷۸ : ۲۰۱)
به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد:
الف) هدف تحقیق
ب) نحوه گردآوری داده ها
براین اساس تحقیق حاضر ، بر اساس ماهیت و روش ، یک تحقیق توصیفی – همبستگی و از نظر هدف کاربردی است .
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک هستند (حافظ نیا ،۱۳۷۷ : ۹۸ ) صفت مشترک ، صفتی است که در همه عناصر جامعه آماری ، قابل مشاهده بوده و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد.جامعه آماری در این پژوهش عبارت است کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان که با استناد به واحد آمار دانشگاه علوم پزشکی ،جمعاً ۱۰۰۰۰ نفر میباشند
۳-۴- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه برداری انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طور که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات با ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم ( سکاران[۴۳] ، ۱۳۸۱ : ۳۹۶ ).
برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردید که حجم نمونه کارکنان برابر۳۷۳ نفر محاسبه گردید . در این پژوهش از نمونهگیری به روش طبقهای نسبی تصادفی استفاده شده است که طبقات را در این پژوهش شهرستانهای استان لرستان تشکیل میدهند.
تعداد کارکنان به تفکیک
حجم جامعه
حجم نمونه
خرم آباد
۳۵۲۵
۱۳۱
بروجرد
۱۶۶۸
۶۲
دورود
۷۸۰
۲۹
الیگودرز
۹۴۶
۳۵
ازنا
۴۵۸
۱۷
الشتر
۵۲۸
۲۰
دلفان
۳۷۴
۱۴
پلدختر
۴۹۱
۱۸
کوهدشت
۹۰۰
۳۴
سپیدشت
۱۵۰
۶
دوره
۱۵۰
۶
کل
۱۰۰۰۰
۳۷۳
جدول ۳-۱ : جامعه و نمونه کارکنان
۳-۵- ابزار اندازهگیری
در این پژوهش عمده ترین ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه میباشد . برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه موانع استراتژی های منابع انسانی آل سیمکین (۲۰۰۰) استفاده شده است که شامل شاخص های موانع مدیریتی، موانع نیروی انسانی، موانع فرهنگی، موانع ادراکی ، موانع ساختاری و موانع عملیاتی و دارای ۳۶گویه میباشد.
جدول ۳-۳ : بررسی شاخص های موانع استراتژی های منابع انسانی
شاخص
سوالات
تعداد سوالات
موانع مدیریتی
۵-۱
۵
موانع نیروی انسانی
۱۱-۶
۶
موانع فرهنگی
۱۶-۱۲
۵
موانع ادراکی
۲۳-۱۷
۷
موانع ساختاری
۲۹-۲۴
۶
موانع عملیاتی
۳۶-۳۰
۷
۳-۶- روایی پرسشنامهها
منظور از روایی این است که محتوای ابزار گردآوری اطلاعات یا سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد . یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغییرها در محتوای ابزار حذف نشده باشند یا به عبارت دیگر ، ابزار گردآوری اطلاعات ، عین واقعیت را بخوبی نشان دهد ( حافظ نیا ، ۹۲:۱۳۸۲).
برای تعیین روایی پرسشنامهها آن ها را مورد قضاوت و داوری چند تن از اساتید و صاحبنظران مشاوره و روانشناختی از جمله استاد راهنما قرار داده و روایی صوری و محتوایی آن سنجیده شد.
۳-۷- پایایی پرسشنامه
قابلیت پایایی یا اعتماد ، یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری میباشد که نشان دهنده این است که ابزار اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی خاص ، ساخته شده است تا چه اندازه نتایج یکسانی را در شرایط مشابه به دست میدهد . به عبارت دیگر ، ابزار پایایی ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد( حافظ نیا ، ۱۳۸۲ )
برای تعیین پایایی پرسشنامه ابتدا در یک مطالعه مقدماتی هر کدام از پرسشنامهها بر روی نمونه های ۲۰نفری اجرا گردید و ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات آن ها محاسبه گردید، در نمونه ۲۰ نفری پایایی پرسشنامه برابر با ۸۳/۰ که نتایج مربوط به آن در قسمت ضمائم موجود است.
جدول ۳-۴ : میزان آلفای کرونباخ تک تک مؤلفه ها
تعداد
آلفای کرونباخ
مؤلفه ها
۲۰
۸۳/۰
موانع مدیریتی
۲۰
۸۶/۰
موانع نیروی انسانی
۲۰
۷۸/۰
موانع فرهنگی
۲۰
۹۰/۰
موانع ادراکی
۲۰
۸۴/۰
موانع ساختاری
۲۰
۸۱/۰
موانع عملیاتی
۲۰
۸۳/۰
کل
۳-۸- قلمرو تحقیق
اصولاً در هر تحقیقی چارچوبهای زمانی، مکانی و موضوعی را باید به طور دقیق تعیین نمود. مسلماًً هر پژوهشگری دارای یک سری موانع و محدودیتهایی میباشند که مانع از انجام گسترده هر تحقیقی میشوند، موانعی مانند زمان لازم برای انجام تحقیق، هزینه های تحقیق و ….
به همین دلیل است که بدون توجه به عامل فوق، نمی توان یک تحقیقی را خوب یا بد ارزیابی کرد، بلکه با توجه به سه عامل و سطح تحقیق است که خوب یا بد بودن آن مشخص می شود و یا بعبارت دیگر هر تحقیقی با سه عامل زمان، مکان و موضوع مشخص می شود. در ذیل به تشریح هر یک از عوامل فوق پرداخته می شود:
۳-۸-۱- قلمرو زمانی
از نظر زمانی، این تحقیق از تیر ماه ۱۳۹۳ به صورت مطالعات مقدماتی شروع شده و پایان آبان ماه ۱۳۹۳ خاتمه پیدا کرد.
۳-۸-۲- قلمرو مکانی
به دلیل اهمیت شناسایی موانع اجرای استراتژی منابع انسانی ، تحقیق فوق در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان صورت خواهد گرفت.
۳-۸-۳- قلمرو موضوعی
در این تحقیق به بررسی عوامل و متغیرهای اثرگذار بر موانع اجرای استراتژی منابع انسانی ، می پردازد. همچنین استفاده از تحلیل های استراتژیک جهت تعریف، تحلیل و نظارت بر اجرای استراتژی منابع انسانی تشریح میگردد. بنابرین موضوع این تحقیق در حوزه مدیریت استراتژیک قرار دارد.