همچنین عده ای به دلایلی چون ضعف ارتباطی، آشنا نبودن به قواعد کار و .. توانایی برقراری رابطه باجـنس
مخالف راندارند، در اتاق های گفت وگو، با نام ها واطلاعات نادرست وجذاب اقدام به برقراری رابطه با جنس مخالف میکنند. زوج یابی اینترنتی نیز پدیده ای جدید و در حال گسترش است و جوانان به منظور آشنایی با همسر آینده خود وارد گفت و گو میشوند و معمولاً اینگونه آشنایی ها به ازدواج می انجامد.به نظر میرسد که در این حالت عمل این سایت قوادی نیست اما اگر منجر به زنا ولواط شود عمل سایت قوادی خواهدبود. عده ای هم افراد سود جو و روان پریش و بیمار هستند و با توجه به اینکه بیشتر کاربران اتاق های گفتگو را افراد ناآشنا به واقعیت های اجتماعی تشکیل میدهند، افراد سود جو وفرصت طلب، حضور گسترده ای در اتاق های گفت وگو دارند و به اغفــال جوانان و جذب آن ها به گروههای فساد، فروش مواد مخـدر و قوادی گری می پردازند. و با رد و بدل کردن شماره تلفن، به برقراری روابط نزدیکتری می پردازند.
یکی دیگرازروش های تحقق قوادی دراینـترنت می توان به سایت های دوست یابی جنسی وهـمچنین سایت های که مشخصات افراد منحرف شده اخلاقی زنان ومردان وکودکان را در خود جمع کردهاند اشاره کرد. که افراددیگر وعلاقمندان به رابطه جنسی میتوانند در این سایت ها وارد شده وشخص مورد نظر خود را پیدا کنند.گـاهی هم پسـت الکترونیکی افراد می تـواند دربرگیرنـده پیام ها وعکس هایی باشد که بـا برنامه ریزی برای آن ها ارسال شـده و خواهان ارتبـاط جنسی است وتوسط صاحبان آن ها از طریـق این پست الکترونیک به پست الکترونیک افراد دیگری ارسال شود واین نیز قوادی است.
در این فصل به طور مفصل به قیادت در حقوق جزای اسلامی وتحقق جرم قیادت در فضای مجازی پرداخته
شد.
مبحث اول : قیادت در حقوق جزای اسلامی
قانون مجازات اسلامی، به دلیل این که بر اساس فقه تدوین شده است، در تعریف جرائم نیز اکثراً از نظر مشهور فقها پیروی می کند. لذا در ماده ۲۴۲ ق.م.ا. مصوب ۱۳۹۲ بیان میدارد: «قوادی عبارت از به هم رساندن دو نفر یا برای زنا یا لواط است ». طبعاً حقوق دانان هم به همین تعریف اکتفاء نموده و اندکی در شرح، تفسیر و احیاناً نقد آن قلم فرسایی کردهاند.
ازاین نـظردر قـوانین مربـوط به جرایم رایانه ای هم در ایـران وهم در خارج از کشور به ایـن جرم اشاره ای
نشده است. اما در ماده سوم پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان، مصوب سال ۲۰۰۰ می توان جرم قوادی را همان بهره کشی جنسی، از جمله زنا ولواط دانست که به آن پرداخته شده است.
مبحث پیش رو به قوادی از نگاه اسلام که در حقیقت بحث فقهی این جرم و ارکان تشکیل دهنده جرم قیادت را از لحاظ قانونی بررسی میکند.
گفتار اول : قوادی از نگاه اسلام
قادی به معنای رساندن زن و مردی یا مرد با مردی دیگر به منظور ارتکاب عمل منافی عفت است . معنوی لغوی قواد و معنی اصطلاحی آن یکی است . در فرهنگ معین اینگونه تعریف شده است : قواد کسی است که واسطه شهوترانی دیگران است . در جایی دیگر هم این گونه تعریف کردهاند . قیادت در لغت به معنای رهبری ، راهبری و دلالی محبت است و چنین شخصی را که این عمل را انجام میدهد قواد نامند. نخست این سوال در باب قوادی از نگاه اسلام قابل طرح است که آیا قوادی عنوان عرفی است یا موضوع شرعی ؟ به عبارت دیگر وضع و جعلش به دست عرف بوده یا حدود و ثغورش درقلمرو اختیار شرع بوده است؟
در پاسخ باید گفت به نظر میرسد احتمال نخست موجه تر باشد و قیادت مانند بسیاری از عناوین مشابه مثل زنا، قتل و شرب مسکر داخل در عناوین عرفیه و از موضوعات متخذ از عرف است . شارع تاسیسی در این باره نداشته و حقیقت شرعیه ای درباره آن وجود ندارد.
موید این احتمال این که:
۱- از قوادی در روایات پیامبر صلی ا… علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام تعریفی دیده نشده و هرچه از پیامبر صلی ا… علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام در این باره رسیده احکام مربوط به قوادی است . گویی شارع همان مفهوم عرفی و عقلایی قوادی را پذیرفته و احکام را بر همان مفهوم عرفی اش بار کردهاست.
۲- قرائن و شواهد متعددی از کتاب های تاریخی بر وجود پدیده قوادی در جوامع مختلف پیش از اسلام وجود دارد. این نکته نیز اثبات کننده این مطلب است که انسان ها قبل از بیان شارع از لحاظ فکری و ذهنی، تصویری از قوادی داشته اند .
۳- اعتراف برخـی از بزرگان مبنی بر اینکه موضـوعات این چنینی ،که بستر شکل گیری و تکون آن جوامع
انسانی هستند و عناوین شان متـخذ از عرف هستند فاقـد هرگــونه حقیقت شرعی بوده و شـارع بدون هیچ
تاسیسی همان معنای عرفی و لغوی آن را پذیرفته است .[۱۳۳]
تردیدی وجودندارد که هر تلاشی جهت رساندن دو نفر به یکدیگر به قصد فحشا (اعم اززنا،لواط، مساحقه و حتی جرایم جنسی مستوجب تعزیر ) در شریعت حرام میباشد .
در اسلام ، این امر به خاطر یاری در گناه و معصیت مورد نکوهش واقع شده است ، چنان که در آیه دوم از سوره مبارکه مائده آمده است : « … و با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید و نه بر گناه و ستم کاری و از خدا بترسید که قطعا عذاب خدا سخت است » .
همچنین مستند حرمت پیش از اجماع فقها و پس از آیات، باب روایات است.[۱۳۴]
از جمله در حدیث ابراهیم بن زیاد کرخى آمده است[۱۳۵] « شنیدم امام صادق علیه السلام فرمودند:« رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم واصله و مستوصله )یعنى زنا کار )را لعنت کردهاست.»[۱۳۶]
صفات و حالاتی که در روایات برای عمل قوادی و شخص قواد ذکر شده مانند حرام شدن بهشت برقواد و هم ردیف بودن وی با شارب خمر ومحتکر و نیز لعن نمودن قواد توسط پیامبر اسلام صلی ا… علیه و آله و سلم ، در حرمت این عمل شکی باقی نگذاشته است . به عبارت دیگر لحن و سیاق این روایات ، با سایر احکام تکلیفی غیر حرمت سازگار نیست .[۱۳۷]
فقهای علمای حقوق قیادت را به معنای رایـجی که در اهل لغت مرسـوم است به کار برده اند ولی اخـتلافات قابل مشاهده ای بین آن ها دیده می شود به گونه ای که بعضی از آن ها فقط جمع بین زن و مرد را می دانند.
عده ای آن را به جمع بین مردان هم تسری داده و برخی دیگر جمع بین زنان راهم به آنان اضافه کردهاند در
ادامه به آرای برخی از فقها که به این دو نظر معتقدند می پردازیم .
گروه اول : جمع بین زن و مرد را از روایات اثبات میکنند و جمع بین مردان را اجماعی می دانند . در اینجا فقط به دو چند مورد از نظرات فقها می پردازیم .