۳) Arnaud Debrung , 2008) : در مقاله ای به نام “تاثیر بازاریابی ویروسی” این نوع بازاریابی بر پایه اینترنت به ما اجازه میدهد تا مصرف کننده را تحت نظر داشته باشیم و واکنش آن ها را در طول فرایند تصمیم گیری آگاه شویم.
۴) (Schmitt ,1999) : در مقاله ای به عنوان “بازاریابی تجربی” هشت نوع مختلف تجربه را که بازاریابان میتوانند برای مشتریانشان خلق کنند از یکدیگر متمایز میسازد :تجربه حسی (احساس کردن)، تجربه تاثیر گذار(لمس کردن) تجربه های ادراکی خلاق (فکر کردن ) ، تجربه های فیزیکی ، رفتارها و سبک های زندگی (عمل کردن) ، و تجربه های اجتماعی که از ارتباط با گروه مرجع و یا نوعی فرهنگ به دست میآید (مربوط بودن)
۵) (Codeluppi , 2001) : در مقاله ای تحت عنوان ” بازاریابی خرد وکلان ” بیان میکند که فروشگاه به همراه اینترنت ، مهمترین محدوده رأی ارتقای بازاریابی حسی است در حقیقت مصرف کنندگان زمان زیادی را صرف خرید میکنند.
۶) (Albatin , 2009) : در مقاله ای تحت عنوان ” پیدایش بازاریابی ویروسی به عنوان واسط جدید در رسانه های اجتماعی ” بیان میکند که فیلمی که برای بازاریابی ویروسی مرغ های خود ایجاد کرده به تنهایی برابر تمام بازاریابی های دیگر آن ها کارامد بوده است.
۲-۸-۱-۲)توضیحات پیشینه تحقیق:
با توجه به مدل پژوهش حاضر و موضوع بازاریابی ویروسی در بازاریابی شبکخ ای، نتایج بررسی در کتابخانه ها، مقالات و پایان نامه ها چند مقاله با مدل مرتبط و ارتباط موضوعی در گذشته به رشته ی تحریر درآمده است. در اینجا به پیشینه ی پژوهش هایی اشاره شده است که در پژوهش حاضر به نحوی از آن استفاذه گردیدهف به طور متال مدل این پژوهش برگرفته از دو مدل مشابه است و یک به یک راجع به آن بحث خواهد شد.
مفاله ای با عنوان ارزیابی تاثیر اعتماد مشتریان در پذیرش بازاریابی ویروسی بر پایه مدل پدیرش تکنولوژی، سال ۲۰۱۲ از دانشگانه اصفهان مورد پذیرش مجله کانادایی علم و پژوهش قرارگرفته است. متغیرهای مورد مطالعه تحقیق مذکور ، سهولت استفاده، فایده ی دریافتی ، اعتماد و از طرفی مدل پدیرش تکنولوژی در بازاریابی ویروسی با متغیرهای نگرش، بازاریابی ویروسی و رفتار بازاریابی ویروسی است.
جامعه آماری این تحقیق ۶۹ خفر از متخصصان مسول انتخاب و خرید تجهیزات دارویی در اصفهان هستند. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تاثیر اعتماذ مشتریان در بازاریابی ویروسی بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد فرضیه اول رد شده است و اعتماد بر فایده دریافتی تاثیر معنا دار ندارد. بر طبق گزارشات تحقیق فرضیه ذوم و سوم یعنی تاپیر اعتماد بر رفتار و تاثیر اعتماذ بر نگرش کاملا معنی دار است و نشانگراعتماد مشتریان بر تصمیم بازاریابی ویروسی آنان است. فرضیه چهارم نیز کاملا قبول است و بیان گر تاثیرگداری سهولت استفاذه بر فایده ذریافتی مشتریان است. سهولت استفاده بر فایده ی دریافتی تاثیر معنا دار داشته است.فرضیه پنجم تا نهم همگی تاثیرگذار بوده اند و دارای تاثیر معنی دار، لذا فایده دریافتی بر رفتار و نگرش تاثیرگذار است و سهولت بر رفتار تاثیر میگذارد از طرفی ررفتار بر نگرش و نگرش بر استفاده نهایی تاثیر گذاشته است.
پژوهش دیگری در این زمینه با عنوان گسترش تئوری رفتار برنامه ریزی شده و مدل پذیرش تکنولوژی در بازاریابی ویروسی موبایل بر روی ۴۴۰ نفر از دانشجویان کالج امریکایی صورت گرفته است. این پژوهش در تمام متغیرهای مدل پژوهش حاضر مشترک بوده به جز اینکه متغیر اعتماد را بررسی نکرده است و دو تئوری رفتار برنامه ریزی شده و تئوری مدل پذیرش تکنولوژی هم در آن لحاظ شده که کاملا مشابه با پژوهش حاضر است. این مدل به همراه متغیرها و تئوری ها قصد دارند تا رفتار بازاریابی ویروسی جوانان امریکایی در ارتباط با ارسال پیام های دریافتی به دیگران را مورد مطالعه قرار داده و سنجیده اند سهولت استفاده، نگرش بازاریابی ویروسی، متغیرهایی اند که افراد تحت تاثیر آن ها پیام های سرگرم کننده را ارسال میکنند و در حالی که متغیر های سهولت استفاده، نگرش ویروسی، هنجار ذهنی ، هزینه (درآمد ماهانه)،از متغیرهای تاثیرگذاردر ارسال پیام های مفید به دیگران و انجام رفتار ویروسی آن ها بوده است.
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
۳-۱)مقدمه:
در این فصل، روش مورد استفاده تحقیق به همراه مشخصات و ویژگیهای روش،نوع تحقیق، جامعه آماری تحقیق و نمونه های انتخابی، روش نمونه گیری، ابزار، نحوه اجرا و نهایتاً روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. بنابرین در این فصل، به طور خلاصه، سعی محقق این است که ضمن معرفی روش تحقیق مورد استفاده نسبت به روشن نمودن بعضی از ابعاد آن و رویه های مناسب به کار گرفته شده، اقدام نموده و تناسب این روش تحقیق و ماهیت پژوهش را هم نشان دهد.
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود بهترین تعریفی که با آن چه مورد نظر ماست مطابقت دارد، چنین است:«روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر، قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.»(خاکی،۱۳۷۸،ص۲۰۱).
در تحقیق علمی آنچه که مورد توجه است، شناخت علمی میباشد، سایر ابزارهای کسب معرفت هر چند که به جای خود مفید و مطلوب هستند ولی در شناخت علمی مورد توجه قرار نمی گیرند.
چگونگی گرد آوری شواهد و تبدیل آن ها به یافته ها تحت عنوان«روش شناسی» یاد می شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین است(مقیمی،۱۳۹۰،ص۱۷).
۳-۲)نوع و روش تحقیق :
۳-۲-۱) انواع روش تحقیق
تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی می شود بر اساس هدف تحقیقات علمی را می توان به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم کرد.تحقیقات بنیادی که گاه تحقیقات مبنایی یا پایه ای خوانده می شود، در جست و جوی کشف حقایق و واقعیت
ها و شناخت پدیده ها و اشیا بوده،که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه میدهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگی ها و صفات یک واقعیت می پردازند تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات عملی را باید تحقیقات حل مسأله یا حل مشکل نامید، زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مسأله به کار گرفته می شود.
بر اساس ماهیت و روش،تحقیقات علمی را می توان به پنج گروه تقسیم بندی کرد که عبارتند از :