اسمایل و چندلر۲۰۰۴بررسی به موقع بودن گزارش های مالی میان دوره ای در شرکت های مالزیشرکت های بزرگتر و شرکت های با سودآوری، رشد و اهرم کمتر گزارش های مالی میان دوره ای خود را سریعتر ارائه میکنند.
راجا احمد و کامرودین۲۰۰۴تاخیر حسابرسی و به موقع بودن گزارشگری مالی در شرکت های مالزینتایج تحقیق آن ها نشان داد که تأخیر حسابرسی برای شرکت های که ۱- در صنعت غیر مالی هستند، ۲- اظهار نظر حسابرسی آن ها غیر مقبول است، ۳- تاریخ پایان سال مالی آن ها به غیر ۳۱ دسامبر است،۴- غیر از پنج مؤسسه بزرگ حسابرسی مورد حسابرسی قرار گرفته اند، ۵- سود منفی گزارش کردهاند، و ۶- ریسک بالاتری دارند، طولانی تر است
نتایج تحقیق آن ها نشان داد که تأخیر حسابرسی برای شرکت های که ۱- در صنعت غیر مالی هستند، ۲- اظهار نظر حسابرسی آن ها غیر مقبول است، ۳- تاریخ پایان سال مالی آن ها به غیر ۳۱ دسامبر است،۴- غیر از پنج مؤسسه بزرگ حسابرسی مورد حسابرسی قرار گرفته اند، ۵- سود منفی گزارش کردهاند، و ۶- ریسک بالاتری دارند، طولانی تر استبیانگر وجود یک رابطه معنی دار مهم بین متغیرهای حاکمیت شرکتی تجربه و استقلال هیات مدیره و به موقع بودن گزارشگری مالیشرکت های سودآور در مقابل شرکت های زیانده علاقه بیشتری به ارائه سریعتر گزارش های مالی داشته انداندازه شرکت، نوع صنعت، سودآوری عوامل مهم در ارسال به موقع اطلاعاتاندازه شرکت، نوع اظهار نظر حسابرس، نوع حسابرس، نوع صنعت و سودآوری شرکت از عوامل مؤثر در ارائه به موقع در گزارش های مالی پایان دورهاندازه شرکت، نوع صنعت، نقدینگی، ترکیب مالکیت ترکیب اعضای هیات مدیره و اندازه آن از عوامل تعیین کننده در افشای به موقع از طریق اینترنت می باشندتأخیر زمانی گزارشگری مالی سالانه با اهرم مالی رابطه مستقیم و با تأخیر زمانی در دوره قبل رابطه ای منفی دارد
دونگ یونگ کیم و
جونگ یون کیم
۲۰۱۳
مطالعه اثرات مسؤلیت اجتماعی
شرکت ها و حاکمیت شرکتی
بر تعیین حق الزحمه های حسابرسی
شرکت های مورد مطالعه در
کشور کره جنوبی که به نحو عالی
مسؤلیت اجتماعی و حاکمیت
شرکتی را اجراء نموده اند
حق الزحمه حسابرسی بیشتری
پرداخت میکنند.
کاترین تام ، رائول ایمیتس
وفیل موتسمیس
۲۰۱۰
مطالعه رابطه بین مسؤلیت اجتماعی
شرکت ها و رضایت مندی شغلی
رابطه منفی بین اندازه شرکت ها و
میزان التزام به مسؤلیت اجتماعی
وجود دارد لذا رضایت مندی شغلی
نیز متأثر از این رابطه میباشد.
زی محمود و زی ریاض۲۰۰۸مطالعه موردی ضرورت رابطه بین مسؤلیت اجتماعی شرکت ها و حاکمیت شرکتیبین مسؤلیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی رابطه معنادار وجود دارد.۱۵
نور شفی نازبینتی
جی نولاواندین
۲۰۰۸
مطالعه رابطه بین مسؤلیت
اجتماعی و حاکمیت شرکتی در
شرکت های مالزی
بین مسؤلیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی رابطه معنادار وجود دارد.۱۶رالیتزا گیرمانووا۲۰۰۸
مسؤلیت اجتماعی شرکت ها به عنوان
یکی از ابزارهای حاکمیت شرکتی
مسؤلیت اجتماعی شرکت ها می
تواند یکی از ابزارهای حاکمیت
شرکتی باشد و گروههای
مختلف شامل سهامداران، مشتریان، انجمن های داخلی و کل جامه از
آن بهره ببرند.
۱۷
سونجا گوئیکینگ از
دانشگاه ماستریخت
۲۰۰۷
مطالعه رابطه بین مسؤلیت
اجتماعی و راهبری شرکت ها
مسؤلیت اجتماعی و راهبری شرکتی
با همدیگر رابطه معنادار دارند و
مدیران برای موفقیت در بازار رقابتی
به هر دو نیاز دارند.
-
- فصل سوم
- روش تحقیق
فصل سوم
مقدمه
فصل حاضر به روششناسی تحقیق اختصاص دارد. در این راستا ابتدا نوع تحقیق بیان می شود. سپس با تشریح مدل تحقیق و فرضیه ها به تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق خواهیم پرداخت. در ادامه با توصیف جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه تعیین خواهد شد. بخش بعدی این فصل به بیان ابزار گردآوری داده ها، سنجش روایی و پایایی آن، روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها اختصاص دارد.
روش تحقیق
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات علی پیمایشی است. با توجه به موضوع تحقیق و متغیرهای مورد بررسی در آن، اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیات از طریق مراجعه به بانک های اطلاعاتی موجود در نرم افزار ره آورد نوین حاصل می شود. به عبارت دیگر داده های مورد استفاده در این تحقیق از نوع داده های دست دوم میباشد. بازه زمانی برای جمع آوری داده ها، سال مالی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ است.
به عبارت دیگر نوع تحقیق را از سه وجه زیر مورد بررسی قرار میدهیم:
روش تحقیق ازجهت هدف
این تحقیق ازجنبه هدف کاربردی بوده وبا استفاده ازروش ها ومدل موجود می توان در راستای بهبود وضعیت سایر سازمانها و شرکت های پذیرفته شده در بورس، استفاده نمود.
روش تحقیق ازنظر روش استنتاج
ازنظر روش استنتاج این تحقیق ازنوع توصیفی میباشد وجامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده دربورس درطی سالهای ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ مورد بررسی قرار خواهند گرفت .
روش تحقیق ازنظر طرح تحقیق
ازنظر طرح کلی تحقیق، این تحقیق ازنوع پس رویدادی (استفاده اراطلاعات گذشته ) بوده واطلاعات مالی شرکت های مذکور ازسال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ مورداستفاده قرارخواهد گرفت .
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. در تحقیق حاضر ، با توجه به موضوع و کاربرد آن، جامعه مورد تحقیق این تحقیق، شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده بازار سرمایه ایران است که از سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۱ در بورس فعال بوده اند. لازم به ذکر است تقریبا تعداد کل شرکت های بورسی تا پایان سال مالی ۱۳۹۱ برابر ۵۲۷ شرکت میباشد که در تابلوی اصلی نمایش داده میشوند.
قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی تحقیق
قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق ارزیابی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق در طی دو سال است.
قلمرو مکانی
قلمرو مکانی در این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در صنایع مختلف فعالیت دارند، مورد بررسی قرار میگیرد.