مدیریت برنامه
نظارت در طول تحصیل
تأمین امکانات و تسهیلات
تأمین منابع مالی
مشکلات
افزایش دانش و مهارت
افزایش نگرش مثبت
برنامه های آموزش بلندمدت وزارت جهاد کشاورزی
اجرایی
تأثیرات
راهکارهای توسعه
افزایش بهره وری شغلی
مدیریتی
چالشها
تغییر اخلاق سازمانی
آموزشی
اجرایی
مدیریتی
آموزشی
شکل ۲-۱- مدل پیشنهادی تحقیق
فصل سوم
روش شناسی
۳- مقدمه
روش تحقیق در حقیقت استراتژی و چگونگی دستیابی به اهداف تحقیق میباشد و اتخاذ روش تحقیق، بستگی به ماهیت تحقیق، نوع تحقیق، فرضیات تحقیق و … دارد. انتخاب روش تحقیق مناسب نقش مهمیدر دستیابی صحیح به اهداف تحقیق و نزدیکی به حقیقت را دارد. در این فصل به مواردی از جمله روش تحقیق، نوع تحقیق، جامعه آماری، ابزار تحقیق، متغیرهای تحقیق، حجم نمونه، روش نمونه گیری و روش جمع آوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل داده ها و … اشاره میگردد.
۳-۱- نوع و روش تحقیق
این تحقیق موضوع اثر بخشی آموزش های ارائه شده برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار میدهد بنابرین تحقیق به لحاظ هدف “کاربردی” است و نتایج تحقیق میتواند مورد استفاده مسئولان و دست اندرکاران امر آموزش در وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد. همچنین، از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزار اصلی جمع آوری داده ها پرسشنامه است. برای دستیابی به اهداف تحقیق علاوه بر پرسشنامه، از اسناد و مدارک مکتوب کتابخانه ای همچنین مرور سایت های اینترنتی مرتبط داخلی و خارجی استفاده شده است.
۳-۲-متغیرهای تحقیق
الف) متغیر وابسته این تحقیق “دیدگاه مدیران نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی” میباشد برای سنجش این متغیر از ۲۵ گویه استفاده گردید که مشتمل بر گویه هایی نظیر رضایت مندی، عملکرد سازمانی، ارتقای دانش فنی، سواد اطلاعاتی و …است.
ب) متغیر های مستقل این تحقیق عبارتند از :
-
- مشخصات فردی و حرفهای پاسخگویان
-
- متغیر های مربوط به گزینش کارکنان جهت گذراندن آموزش های بلند مدت
-
- متغیر های مربوط به اعمال و رفتار اداری کارکنان
-
- متغیر های مربوط به شاخص های برنامه ریزی آموزش های بلند مدت
-
- متغیر های مربوط به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان
-
- متغیر های مربوط به انجام پایان نامه های تحصیلی کارکنان و پیامدهای آن
-
- متغیر های مربوط به مسایل و مشکلات آموزش کارکنان
- متغیر های مربوط به راهکار های توسعه آموزش های بلند مدت
۳-۳-جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران مراکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی وزارت جهادکشاورزی است که به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند . بدین ترتیب حجم نمونه ۱۳۰ نفر به شرح جدول زیر میباشد .
جدول ۳-۱- جامعه آماری به تفکیک حوزه های تحقیق
ردیف
جامعه آماری
تعداد جامعه آماری
۱
مدیران مؤسسات تحقیقات ملی و مادری
۵۰
۲
مدیران مراکز آموزش کشاورزی استان
۳۶
۳
مدیران ترویج کشاورزی استان
۳۲
۴
مدیران ستادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی
۱۰
۵
روسای مراکز تحقیقات استان ها
۳۲
۶
جمع
۱۳۰
از بین تعداد ۱۳۰ پرسشنامه توزیع شده ۹۷ پرسشنامه بدون نقص و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که که نشان دهنده نرخ بازگشت پذیری ۶۱/۷۴ درصد میباشد .
-
- ۱- Etling ↑
-
- ۱- Loos ↑
-
- ۲- Fowler ↑
-
- . Training ↑
-
- . Preventing ↑
-
- . Neutral ↑
-
- . Encouraging ↑
-
- . Evaluation ↑
-
- -Training Evaluation ↑
-
- -Ralph W.Tyler ↑
-
- – L.G.Cronbach ↑
-
- – Daiel.L.Staffelebeam ↑
-
- – M.Provus ↑
-
- – M.Alkin ↑
-
- -Worthen ↑
-
- – Feldman ↑
-
- – Sweson ↑
-
- – Beeby ↑
-
- -Tracy & tew ↑
-
- – Sholtz ↑
-
- -Welge ↑
-
- -Tropnell ↑