۵-۲) نتایج تحقیق
با توجه به اینکه مسئله اصلی این تحقیق بررسی ویژگی های فردی بیمه گر در تمایل به خرید بیمه گذاران بیمه بدنه(در شرکت بیمه البرز در غرب گیلان) میباشد،نتایج زیر حاصل تحقیق حاضر است:
فرضیه ۱): با توجه به جدول فراوانی و نمودار مربوط به متغیر جنسیت، نشان داده می شود که ۴۹٫ ۳% از افراد نمونه زن و ۵۰٫ ۷%مابقی مرد بوده اند، حال با توجه به آمار استنباطی، از آن جا که متغیر جنسیت یک متغیر کیفی میباشد برای آزمون این فرضیه، از جدول فراوانی وآزمون خی دو استفاده شده است و مقدار آماره ی خی دو برابر ۷٫ ۷۵ با درجه آزادی ۱۲، سطح معنادارری۰٫ ۸ شده که از ۵% بزرگتر میباشد، از آنجا که مقدار ضریب همبستگی ۰٫ ۰۳۳ که مقدار ناچیزی است که گویای استقلال این دو متغیر میباشد. بنابرین بین جنسیت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذار رابطه معناداری وجود ندارد.
فرضییه۲): با توجه به غیرنرمال بودن متغیرها به وسیله آزمون کولموگراف، ضریب همبستگی اسپیرمن حدود ۰٫ ۷۴ به دست آمد و نوع رابطه مثبت است که سطح معناداری آزمون با مفروض داشتن ضریب اطمینان ۹۵%، برابر ۰ شده است که از خطای ۵%کوچکتر است. بنابرین بین رفتار بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه۳): با توجه به جدول فراوانی و نمودار برای متغیر میزان تحصیلات، ۲٫ ۹%دیپلم و زیر دیپلم، ۳۲٫ ۴%کاردانی،۴۹٫ ۳%کارشناسی و ۱۴٫ ۷%کارشناسی ارشد، دکتری ۰٫ ۷% مشاهده شده است. با توجه به آمار استنباطی، با بهره گرفتن از جدول توافقی و آزمون خی دو، مقدار آماره ی آزمون خی دو با درجه ی آزادی ۴۸، برابر ۴۸٫ ۶۸ شده و سطح معناداری آزمون برابر ۰٫ ۴۴ شده که از ۵% بزرگتر است ، با توجه به ضریب همبستگی اتا که برابر ۰٫ ۱۹می باشد نشان میدهد که رابطه ی ضعیفی بین وجود دارد، بنابرین بین میزان تحصیلات بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه ۴): با توجه به غیرنرمال بودن توزیع مشاهدات به وسیله ی آزمون کولموگراف، از آزمون اسپیرمن استفاده شد که ضریب همبستگی ۰٫ ۰۴ به دست آمد و نوع رابطه منفی شد، سطح معناداری با مفروض بودن سطح اطمینان ۹۵% برابر ۰٫ ۶۳ شده است که از خطای ۵%بزرگتر است، بنابرین بین نحوه ی بیان و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای رابطه معناداری وجود ندارد.
فریه ۵):با توجه به جدول فراوانی و نمودار مربوط به متغیر گروه سنی، نشان داده می شود که ۷% از افراد نمونه به گروه سنی زیر ۲۰سال،۲۰% ، ۲۱تا ۳۰ سال و ۴۱٫ ۲%، ۳۱ تا ۴۰ سال و ۲۸٫ ۷% به گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال و ۸٫ ۸% باقیمانده به گروه سنی بیشتر از ۵۰ سال تعلق دارند که اکثریت افراد در گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال بوده اند. با توجه به جدول توافقی و آزمون خی دو، آزمون خی دو با درجه آزادی ۴۸،۳۹٫ ۹۰شده و سطح معناداری آزمون برابر ۰٫ ۷۸ شده و از ۵%بزرگتر است و ضریب همبستگی اتا ۰٫ ۰۸ میباشد که نشان دهنده ی رابطه ی ضعیف بین دو متغیر میباشد، بنابرین بین سن بیمه گر و تمایل به خرید خدمات بیمه ای رابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه ۶): با توجه به غیرنرمال بودن توزیع مشاهدات، از آزمون اسپیرمن استفاده شد که ضریب همبستگی،۰٫ ۰۴ و نوع رابطه منفی است، سطح معناداری با مفروض بودن سطح اطمینان ۹۵% برابر ۰٫ ۶۳ شده است که از خطای ۵% بزرگتر است، بنابرین بین صداقت و تمایل به خرید خدمات بیمه ای رابطه ی معناداری وجود ندارد.
۵-۳) پیشنهادات
– با توجه به این که فرضیه ۱ رد شد، یعنی بین جنسیت و تمایل بیمه گذاران برای خدمات بیمه ای رابطه معناداری وجود ندارد، بنابرین نباید به این مسئله زیاد توجه شود و تفاوت بین مرد و زن نادیده گرفته شود.
– با توجه به اینکه فرضیه ۲ تأیید شد، یعنی بین رفتار بیمه گر و تمایل به خرید خدمات بیمه ای رابطه معناداری وجود دارد و تأکید همه پاسخگویان با توجه به پرسشنامه روی رفتار بوده است، بنابرین سازمانآموزشها میتوانند سمینارهایی را برگزار کنند،کارگاههایی تشکیل دهند و برنامه های آموزشی به اجرا درآورند تا رفتارهای نیکو را به افراد بیاموزند. (رابینز،۱۳۹۰)
– با توجه به اینکه فرضیه ۶ مورد تأیید قرار گرفت و مورد توجه بیشتر پاسخگویان بوده است، یعنی بین صداقت بیمه گرو تمایل بیمه گذارا به خرید خدمات بیمه ای رابطه ی معناداری وجود دارد. بنابرین بهتر است بروشرهایی درمورد صداقت تهیه شود و در اختیار همه کارکنان قرار گیرد، همچنین بهتر است در مورد افراد موفقی که در سازمان های بزرگ دنیا بنابر صداقت عمل کردند اطلاعاتی جمع آوری شود تا در فکر و ذهن کارکنان ماندگار شود.
۵-۴) محدودیت های تحقیق
– در نظر نگرفتن ویژگی های شخصیتی دیگری که شاید برجسته تر باشد به جز رفتار،صداقت و نحوه بیان.
– درنظر نگرفتن ویژگی فردی مهمی مانند تجربه کاری
– کمبود تحقیقات مشابه در زمینه موضوع تحقیق به علت تازگی موضوع
– توجه بیشتر تحقیقات در ایران به بیمه عمر و توجه کمتر به بیمه بدنه
– درنظر نگرفتن یک متغیر میانجی مانند رضایت بیمه گذاران برای متغیر وابسته تمایل به خرید بیمه گذاان.
منابع و مآخذ