اکبری، ۱۳۸۷۳۴
تعداد مالکیت نهادی سبب ارتقای محتوای اطلاعاتی سود شرکت نمی شود و ممکن است آن را تنزیل نیز بخشد. سطح مالکیت نهادی محتوای اطلاعاتی سود را کاهش نمی دهد بلکه امکان دارد سبب افزایش آن نیز بشود.بررسی رابطه بین مالکین نهادی و محتوای اطلاعاتی سودکرمی، ۱۳۸۷۳۵تعداد مالکیت نهادی سبب ارتقای محتوای اطلاعاتی سود شرکت نمی شود و ممکن است آن را تنزیل نیز بخشد. سطح مالکیت نهادی محتوای اطلاعاتی سود را کاهش نمی دهد بلکه امکان دارد سبب افزایش آن نیز بشود.بررسی رابطه بین مالکین نهادی و محتوای اطلاعاتی سودکرمی، ۱۳۸۷۳۵در سال های اولیه دوره تصدی حسابرسی، میزان دقت سودهای پیشبینی شده مدیریتآ افزایش( خطای پیشبینی کمتر) و پس از آن کاهش می یابدبررسی تأثیر طول دوره تصدی حسابرسی بر خطای سود پیشبینی شده در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانعزیز خانی، ۱۳۹۱۳۶پیش بینی های ارائه شده ( دارای خبر مثبت و منفی ) بر قیمت سهام تأثیر گذار است. بین متغیرهای سطح اقلام تعهدی سرمایه در گردش و خطای آخرین پیشبینی سال جاری با خطای پیشبینی سال آتی رابطه مثبت و بین درصد سرمایه گذاران نهادی با خطای پیشبینی سال آتی رابطه منفی وجود دارد.محتوای اطلاعاتی پیشبینی سود، تکرار سوگیری در ارائه پیشبینی ها و عوامل مؤثر بر خطای پیش بینیغلامی پور، ۱۳۹۱۳۷
۲-۴- خلاصه فصل دوم
مطالب فصل دوم در دو بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق گنجانده شده است. مبانی نظری به مطالبی پیرامون موضوع تحقیق توجه دارد. در این تحقیق به دلیل اینکه پیشبینی سود توسط مدیران مطرح میباشد، سعی کردیم تا ساختاری از پیشبینی سود مدیریت را توضیح دهیم.در بخش پیشینه ابتدا تحقیقات انجام شده در خارج از کشور طی سال های ۲۰۱۲-۱۹۷۲ میلادی و سپس تحقیقات انجام شده در داخل کشور، طی سال های ۱۳۹۱-۱۳۷۷ بیان شده است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. از اصطلاح «روش تحقیق» معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود ولی آنچه در اینجا مطرح است یک فرایند نظاممند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله است. در این مورد آمده است: «روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است» (خاکی، ۱۳۸۲). هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین توانایی مدیر با احتمال افشای سود پیش بینی شده توسط مدیران، دفعات پیش بینی سود توسط مدیران و دقت پیش بینی سود توسط ایشان میباشد.
در این فصل به روش تحقیق پرداخته می شود. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف، نوع کاوش محقق برای دست یافتن به هدف، ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. در اینجا به تشریح روش شناسی پژوهش، شامل فرضیه های پژوهش و متغیرهای مربوطه، تعریف جامعه نمونه آماری، دوره مطالعه، روش پژوهش و نحوه گردآوری داده پرداخته می شود.
۳-۲- فرضیه های تحقیق
غرض از فرضیه یا گمانه، عبارت است از حاصل ایجاد پیوند موقت بین دو یا چند نمونه، به گونه ای که ایده و یا طرز نگرشی جدید در ذهن پدید آورد. این امر از طریق مطالعه در اطلاعات دستهبندی شده و تعمق در آن ها حاصل می شود. فرضیه را حدسی عملی نیز مینامند. بدان خاطر که مبانی آن را با روش علمی به دست آوردهایم و تلاش و کاوش علمی ما که با بهره گرفتن از روشهای علمی صورت گرفته بود در این امر مؤثر بوده است (قائمی، ۱۳۶۸). در تحقیق حاضر سه فرضیه جهت تبیین روابط بین متغیرهای اساسی مورد آزمون قرار میگیرد:
۳-۲-۱- فرضیه اول و مدل
مطالعه سود پیش بینی شده توسط مدیریت، بررسی انگیزه های مدیریتی درافشای پیش بینی را به همراه داد. تئوری ترومن (۱۹۸۶) بیان میدارد که مدیران پیش بینی سود را جهت ابراز تواناییهایشان منتشر میکنند. مدیران با انگیزه، به منظور حداکثر کردن ارزش شرکت سود را پیش بینی میکنند، زیرا عمل کردن بدین ترتیب به سرمایه گذاران نشان میدهد که مدیران از توانایی پیش بینی تغییرات در مورد وضعیت اقتصادی شرکتشان برخوردارند. نوی (۱۹۹۹) متوجه شد که مدیران در زمان افشای اخبار خوب نسبت به زمان افشای اخبار بد فروش بیشتری دارند. آبودی و کازنیک (۲۰۰۰) دریافتند که شرکتها اخبار بد در مورد سود پیش بینی شده را فقط پیش از پاداش اختیار خرید سهام به مدیر منتشر میکنند. نهایت اینکه مدیران با توانایی بالا با احتمال کمتری پیش بینی مدیریتی را به دلایل فرصتطلبانه منتشر میکنند (فرانسیز ۲۰۰۸، مالمندیرو تات ۲۰۰۹). بر این اساس فرضیه اول تحقیق به صورت ذیل تدوین شده است:
«بین توانایی مدیریت و احتمال افشای سود پیش بینی شده در بازه زمانی مقرر رابطه معناداری وجود دارد.»
Disclose – افشای اطلاعات
Ability– توانایی مدیر
Instown% – درصد مالکیت نهادی در سال جاری
OutsideDir% – درصد مدیران غیر موظف در هیئت مدیره در سال جاری
Size – اندازه شرکت
Sales- Conc – تمرکز فروش
Loss – زیان
Increase – افزایش درآمد
StdDevEarn – انحراف معیار تغییرات سالانه سود طی سه سال گذشته
Beta – بتای الگوی بازاردر سال گذشته
Resid Var – انحراف معیار با بهره گرفتن از الگوی بازار طی سال گذشته
۳-۲-۲- فرضیه دوم و مدل
بحث ما بیشتر در این حوزه صورت میپذیرد که مدیران توانمند تمایل به نگهداری جریان بازار تغییرات در محیط اقتصادی شرکتهایشان دارند و لذا با احتمال بیشتری نسبت به مدیران با توانایی پایین
پیش بینیهای همیشگی منتشر میکنند. در اینجا اثر هزینه های اختصاصی (هزینه های اختصاصی عامل مؤثر در افشای اطلاعات درباره مشتری میباشد. تحقیقات گسترده، مخارج تحقیق و توسعه و سطح بزرگتر از داراییهای نامشهود خالص از سرقفلی و مخارج تبلیغات معیارهایی از هزینه های اختصاصی هستند و باعث میشوند که شرکتها اطلاعات درباره مشتری از جمله هویت مشتری و مبلغ دلار فروش به مشتری را پنهان کنند. که در اینجا فروش نیز معیاری برای هزینه های اختصاصی هستند.) و یا دعوی قضایی را بر افشای پیش بینی توسط مدیریت کنترل میکنیم. کازنیک و لو (۱۹۹۵) و اسکینر (۱۹۹۴) دریافتند شرکتهایی که اخبار بد به همراه دارند نسبت به شرکتهای با اخبار خوب، تمایل بیشتری به افشا مکرر نشان می دهند. این در حالیست که میلر (۲۰۰۲) متوجه شد که شرکتها افشا را در طول دوره های افزایش پیگیری (تأیید) سودآوری افزایش می دهند (به عنوان مثال خبر خوب).