۱-۴ اهداف تحقیق
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر میزان اثربخشی آموزش کارکنان مراکز بهداشت میباشد.
۱-۵سوالات تحقیق
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل “نیازسنجی” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” آموزشگر ” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” روش ” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” شرایط اجرا ” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” محتوای آموزشی ” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” ارزیابی ” برنامه های آموزشی به چه میزان در اثر بخشی آموزش کارکنان مؤثر میباشد؟
۱-۶فرضیه های تحقیق
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل “نیازسنجی” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” آموزشگر ” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” روش ” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” شرایط اجرا ” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
-
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” محتوای آموزشی ” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
- از تحلیل دیدگاه آزمودنی ها عامل ” ارزیابی ” برنامه های آموزشی تاثیر زیادی بر اثربخشی آموزش کارکنان دارد.
۱-۷تعاریف و اصطلاحات
۱-۷-۱تعاریف مفهومی:
نیازسنجی آموزشی : اقدامی است که فاصله یا اختلاف بین « آنچه هست» و « آنچه باید باشد را معلـوم میکند و نشـان میدهد کـه آموزش بر چـه چیزی باید تاکیـد داشتـه باشـد بعبارتی نیازسنجی آموزشی به ارائه طرحی برای فعالیت آموزشی منتهی می شود که شامل پاسخهایی برای سؤالهایی نظیر « فراگیران چه مطالبی را باید بیاموزند؟ ، «آموزش به چه روشهایی و چه وقت ارائه خواهد شد؟«، «چه نوع مطالب یا مواد آموزشی باید در اختیار آنان قرار داده شود؟» میباشد. (محمدی،۱۳۸۵)
آموزشگر: کسی است که بر اساس توان ویژه ای به استخدام درمی آید تا مقاصد هدایت وراهنمایی تجربه های یادگیری دانشجویان را برعهده گیرد .
روش: به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می شود “روش ” گویند.
شرایط اجرا: به صور کلی اقداماتی که برای برگزاری هر چه موثرتر دوره های آموزشی که به طور مستقیم با روند آموزش در ارتباط نیستند مانند (تسهیلات آموزشی ، منابع ، پشتیبانی آموزشی از فراگیران، برگزاری مستمر دوره های آموزشی ،زمان و محیط برگزاری دوره های آموزشی ).
محتوای آموزشی: محتوا چیزی است که قرار است آموزش داده شود . محتوا شامل کلیه مطالب ، مفاهیم و اطلاعات مربوط به یک دوره مورد نظر است .
ارزیابی: به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری ،تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود و به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای مورد نظر، تحقق یافته اند یا درحال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی؟
اثربخشی: اثربخشی سازمان عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به هدفهای موردنظر خود نائل میآید. اثربخشی یک مفهوم کلی دارد. بهبیان سادهتر اثربخشی را میتوان « انجام کارهای درست » نامید.
۱-۷-۲تعاریف عملیاتی:
اثر بخشی: درجه ای است که کارکنان نسبت به دوره واکنش مثبت نشان داده ،تحصیل دانش کرده ،تغییر رفتار داشته و از نتایج آموزش بهره مند گردیده اند.
تعریف عملیاتی ۶ عامل مؤثر(نیاز سنجی،آموزشگر،روش،شرایط اجرا، محتوای آموزشی ،ارزیابی) در اثر بخشی آموزش نمرهای است که کارکنان مراکز بهداشت عسلویه به این عوامل در پرسشنامه میدهند.
۱-۸ مدل مفهومی پژوهش
۱-۸-۱متغیرهای مستقل تحقیق :
در این پژوهش هر یک از عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته میشوند. بنابرین ۶ عامل “نیاز سنجی”،”آموزشگر”،”روش”،”شرایط اجرا”، “محتوای آموزشی” و”ارزیابی”متغیرهای مستقل میباشند.
۱-۸-۲ متغیرهای وابسته تحقیق :
از آنجا که هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر میزان اثربخشی آموزش کارکنان مراکز بهداشت میباشد، شاخص اثربخشی به عنوان متغیر وابسته این تحقیق تعریف می شود
نیاز سنجی
آموزشگر
روش
شرایط اجرا
محتوای آموزشی
ارزیابی
اثربخشی آموزش
نمودار ۱-۱ : مدل مفهموی تحقیق
طبق این مدل برای اثربخشی بیشتر فرایند آموزش هر یک از متغیرهای مستقل میتوانند به طور مستقیم بر روی اثربخشی آموزش تاثیر داشته باشند. که با تهیه پرسشنامه میزان این اثربخشی از دیدگاه کارکنان مراکز بهداشت عسلوبه بررسی خواهد شد.
در این پژوهش برای اندازه گیری میزان تاثیر عوامل یاد شده بر اثربخشی دوره آموزشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده خواهد شد . در این پرسشنامه سعی بر این خواهد بود که نظر آزمودنی در مورد میران تاثیر عوامل یاد شده بر اثربخشی دوره های آموزشی دریافت گردد و میزان تاثیر هر عامل بررسی و تحلیل گردد.
فصل دوم
نظریه ها و پیشینه ی تحقیق
۲-۱مقدمه
با توجه به اینکه یکی از موانع توسعه در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده است و آموزشهای رسمی و دانشگاهی نیز مشکلاتی نظیر عدم انعطافپذیری، عدم هماهنگی با تحولات و شرایط جامعه، طولانی بودن زمان و هزینه را داشته و برای همه افراد در تمام شرایط مقدور نمیباشند، آموزشهای غیر رسمی از اهمیت ویژهای برخوردار میگردند.