-
- پایان نامه تحت عنوان “بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر پاسخ مصرف کننده در شرکت ایرانول” توسط امیر شهینی انجام شده است. در این پایان نامه از مدل نام و نشان تجاری دیوید آکر استفاده شده و تمایل به قبول گسترش دامنه نام و نشان تجاری و تمایل به توصیه نام و نشان تجاری به دیگران به عنوان پاسخ مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است. بر این اساس دو فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی مطرح شده و از طریق آزمون همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که سه بعد کیفیت درک شده، آگاهی و وفاداری به نام و نشان تجاری با هردو پاسخ مصرف کننده رابطه معنادار مثبت دارند. اما رابطه وابسته های نام و نشان تجاری با هیچ یک از پاسخ ها ثابت نشد.
-
-
- پایان نامه با عنوان “امکان سنجی به کارگیری برند در صنعت دارو سازی ایران”، در سال ۸۵ به بررسی پیش نیازهای استفاده از نام تجاری در صنعت دارو سازی کشور پرداخته است. در این تحقیق از مدل کیفی وانگ و مریلس (۲۰۰۵) استفاده شده است. این مدل حول ۴ محورمدل مفهومی (گرایش به نام تجاری، موانع استفاده از نام تجاری، تمایز برند عملکرد بازاریابی نام تجاری) می پردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که گرایش مدیران و کارکنان نسبت به استفاده از نام تجاری برای محصولاتشان در شرکت دارو سازی الف در حد متوسط و در شرکت دارو سازی ب در حد کم میباشد. و پیش نیازهای لازم برای استفاده از مدیریت مؤثر بر نام تجاری برای محصولات دارویی اجرا نشده است.
-
-
- مقاله ای در سال ۱۳۹۰ با عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب مؤسسات آموزشی با رویکرد ارزش ویژه برند: مطالعه موردی آموزشگاه های زبان” توسط آقای شاهین طزی انجام شده است. در این مقاله چگونگی انتخاب مووسات آموزشی و تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند مؤسسات آموزشی در جامعه نمونه زبان آموزان مؤسسات آموزش زبان شهر رشت بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که خدمات آموزشی، فرایند ارائه خدمات، افراد و ترفیع، تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه دارند و همچنین خدمات آموزشی مؤسسه به عنوان تاثیرگذارترین عامل در افزایش ارزش ویژه برند شاخته شد.
-
- حسین متنی پایان نامه ای را با عنوان “عوامل مؤثر بر وفاداری مصرف کننده نسبت به یک برند خاص در محصولات صنایع غذایی (مطالعه موردی ماکارونی)” در سال ۱۳۸۳ ارائه نموده است. هدف کلی این تحقیق شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مصرف کنندگان به یک برند در صنعت محصولات غذایی بوده و در مرحله بعد تلاش شده تا رتبه بندی هریک از عوامل از دید مصرفکنندگان انجام شود.
-
- ریحانه آقا سید آقا تحقیقی با عنوان “بررسی عوامل زمینه ای، وفاداری به برند و تغییر جهت دادن برند برروی تصمیم خرید مصرف کنندگان جوان” را در سال ۱۳۸۹ ارائه نموده است. هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی تاثیرات عوامل زمینه ای و همچنین معیارهای وفاداری به برند و تغییر دادن برند به طور همزمان بر روی تصمیم خرید مصرف کنندگان علی الخصوص در رده سنی جوانان بوده است.
-
- گیلانی نیا و موسوی در تحقیق خود با عنوان ” تاثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی” که در سال ۱۳۸۹ ارائه شده است، به مطالعه ۳۶۳ نفر از مشتریان بانک های خصوصی استان گیلان پرداختهاند، به این نتیجه رسیده اند که وفاداری، آگاهی و کیفیت بر ارزش ویژه برند از عوامل مؤثر بر روی وفاداری مشتریان به برند میباشد.
- حسینی و فرهادی نهاد در مقاله ای با عنوان شناسایی مقیاس های سنجش تصویرذهنی از برند در دانشگاه به بررسی سبقه بندی ابعاد تصویر ذهنی پرداختهاند. نتایج این تحقیق کیفی نشان داد که در نهایت ۱۳ ویژگی جهت سنجش تصویر ذهنی دانشگاه پیام نور مورد شناسایی قرار گرفته و با کمی کردن این مقیاس های در آینده می توان به تدوین استراتژی رقابتی و مقایسه تصویرذهنی خود با سایر دانشگاه ها اقدام نمود.
پیشینه تحقیقات خارجی:
-
- ریو و دیگران[۵۳] (۲۰۰۱) در پژوهشی به مطالعه و بررسی اثر تداعی کننده نام و نشان تجاری بر واکنش رفتاری مصرف کنندگان پرداختهاند. آن ها در مطالعه خود تداعی نام و نشان تجاری را بر اساس مزایا و کارکردهایی که مصرف کننده را با آن علائم مربوط میکند تحلیل نموده اند.
-
- سیواداس و بیکر[۵۴] به این نتیجه رسیدند که رضایت مشتریان بر نگرش، خرید دوباره توصیه دیگران به خرید تاثیر دارد. با این وجود یافته های این محققان نشان داد که رضایت مصرف کننده هیچ تاثیر مستقیمی بر روی وفاداری مشتریان به فروشگاه ندارد.(۶۵،sivadas,2000)
-
- ناکس[۵۵] (۲۰۰۴) در مقاله ای با عنوان جایگاه یابی و نام گذاری شرکت که در بانکی با نام The First Direct انجام شده، بیان میدارد که جایگاه یابی برند سازمانی یک شرکت میتواند در شهرت برند، کارکرد محصولات و خدماتش، سهم محصولات و مشتریانش و شبکه های ارتباطی که یک مدیر باید در زنجیره تامین خود داشته باشد، تعیین شود. این روش بر عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی تمرکز میکند و از این طریق به ارتقای برند در نظر مصرف کننده کمک میکند.
- در مطالعه ای توسط راسلبنت و همکاران[۵۶] با عنوان “تعلق خاطر، رضایت و وفاداری برند در صنایع کوچک” در سال (۲۰۰۷)، وفاداری از دو بعد نگرشی و رفتاری بررسی شده و ارتباط آن با متغیرهای رضایت و تعلق خاطر مورد آزمون قرار میگیرد. این مطالعه ارتباط بین وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری را در زمینهی خدمات تجاری میآزماید و برای شناسایی دو کلید مقدم بر وفاداری تلاش میکند.
یافته های راسلبنت و همکاران (۲۰۰۷)، ارزشِ مفهومسازی و اندازهگیری دو جزء وفاداری یعنی نگرشی و رفتاری را ثابت میکند. نتایج این مطالعه طبق مدل۳، نشان میدهد که وفاداری نگرشی عامل میانجی بین تعلق خاطر و رضایت با وفاداری رفتاری است. به عبارتی وفاداری نگرشی، متغیر توضیحی مهمی در پیشبینی وفاداری رفتاری ست و ارتباطات معناداری بین وفاداری نگرشی و عوامل مقدم یعنی تعلق خاطر و رضایت وجود دارد.
جمع بندی