تأثیر نیروهای رقابتی سازمان بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیره تأمین در صنعت خودروبررسی نگرش اعضای هیئت علمی پیرامون تسهیم دانشبررسی ارتباط مدیریت دانش با سرمایه اجتماعی در دانشگاه اسلامی یزدکاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمانامیرخانی۱۳۸۴کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمانمدیریت دانش باعث بهبود عملکرد سازمانی خواهد شدروزدار۱۳۸۲تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد مدیرانبین مدیریت دانش و افزایش نوآوری در محیط کار و بهره وری و عملکرد و نیز بین مدیریت دانش و هریک از شاخص های عملکرد رابطه وجود دارد
فصل سوم
روش جمع آوری داده ها
۳-۱) مقدمه
این فصل ناظر بر روش اجرای تحقیق، پیرامون نیل به هدف بررسی و تعیین« بررسی رابطه سرمایه اجتماعی( در ابعاد فردی و تیمی) با تسهیم دانش(آشکار و پنهان) »است.در این فصل فرایند و روش تحقیق، معرفی جامعه و نمونه آماری، روش و ابزار جمع آوری داده ها و سنجش اطلاعات آزمونهای آماری جهت تحلیل و پردازش اطلاعات تشریح میگردد.
۳-۲) روش تحقیق
این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گرد آوری اطلاعات ، تحقیقی توصیفی و از نظر نوع همبستگی است. کاربردی به این جهت که دانش جدیدی را که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی که واقعیت دارد دنبال میکند. توصیفی از آن جهت که آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود ، عقاید متداول ، فرایند های جاری ، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد. همبستگی هم به آن جهت که رابطه بین متغیر ها را بر اساس هدف تحقیق تحلیل میکند چرا که رابطه همبستگی زمانی وجود دارد که تغییرات یک متغیر با تغییرات متغیر دیگر همراه باشد .
۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری[۳۳] عبارت است از مجموعه ای از افراد ، اجزاء و عوامل مختلف که حداقل در یک صفت با هم مشترک هستند. ( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰). جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان مرد (به تعداد ۴۳۸ نفر) اداره ثبت اسناد و املاک استان گیلان میباشند.
۳-۴) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری
نمونه آماری عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت ، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود ، به طوری که این مجموعه معرف کیفیت و ویژگیهای آن قسمت ، گروه یا جامعه بزرگتر باشد( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰).
جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان مرد (به تعداد ۴۳۸ نفر) اداره ثبت اسناد و املاک استان گیلان میباشند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان ۲۱۷ در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به نسبت حجم نمونه تصادفی ساده است.
N
S
N
S
N
S
N
S
N
S
۱۰
۱۰
۱۰۰
۸۰
۲۸۰
۱۶۲
۸۰۰
۲۶۰
۲۸۰۰
۳۳۸
۱۵
۱۴
۱۱۰
۸۶
۲۹۰
۱۶۵
۸۵۰
۲۶۵
۳۰۰۰
۳۴۱
۲۰
۱۹
۱۲۰
۹۲
۳۰۰
۱۶۹
۹۰۰
۲۶۹
۳۵۰۰
۲۴۶
۲۵
۲۴
۱۳۰
۹۷
۳۲۰
۱۷۵
۹۵۰
۲۷۴
۴۰۰۰
۳۵۱
۳۰
۲۸
۱۴۰
۱۰۳
۳۴۰
۱۸۱
۱۰۰۰
۲۷۸
۴۵۰۰
۳۵۱
۳۵
۳۲
۱۵۰
۱۰۸
۳۶۰
۱۸۶
۱۱۰۰
۲۸۵
۵۰۰۰
۳۵۷
۴۰
۳۶
۱۶۰
۱۱۳
۳۸۰
۱۸۱
۱۲۰۰
۲۹۱
۶۰۰۰
۳۶۱
۴۵
۴۰
۱۸۰
۱۱۸
۴۰۰
۱۹۶
۱۳۰۰
۲۹۷
۷۰۰۰
۳۶۴
۵۰
۴۴
۱۹۰
۱۲۳
۴۲۰
۲۰۱
۱۴۰۰
۳۰۲
۸۰۰۰
۳۶۷
۵۵
۴۸
۲۰۰
۱۲۷
۴۴۰
۲۰۵
۱۵۰۰
۳۰۶
۹۰۰۰
۳۶۸
۶۰
۵۲
۲۱۰
۱۳۲
۴۶۰
۲۱۰
۱۶۰۰
۳۱۰
۱۰۰۰۰
۳۷۳
۶۵
۵۶
۲۲۰
۱۳۶
۴۸۰
۲۱۴
۱۷۰۰
۳۱۳
۱۵۰۰۰
۳۷۵
۷۰
۵۹
۲۳۰
۱۴۰
۵۰۰
۲۱۷
۱۸۰۰
۳۱۷
۲۰۰۰۰
۳۷۷
۷۵
۶۳
۲۴۰
۱۴۴
۵۵۰
۲۲۵
۱۹۰۰
۳۲۰
۳۰۰۰۰
۳۷۹
۸۰
۶۶
۲۵۰
۱۴۸
۶۰۰
۲۳۴
۲۰۰۰
۳۲۲
۴۰۰۰۰
۳۸۰
۸۵
۷۰
۲۶۰
۱۵۲
۶۵۰
۲۴۲
۲۲۰۰
۳۲۷
۵۰۰۰۰
۳۸۱
۹۰
۷۳
۲۷۰
۱۵۵
۷۰۰
۲۴۸
۲۴۰۰
۳۳۱
۷۵۰۰۰
۳۸۲
۹۵
۷۶
۲۷۰
۱۵۹
۷۵۰
۲۵۶
۲۶۰۰
۳۳۵
۱۰۰۰۰۰
۳۸۴
جدول ۳-۱) جدول مورگان
۳-۵) روش و ابزار جمع آوری داده ها
ابزار جمع آوری داده ها ، مقیاس ها یی هستند که محقق به کمک آن ها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گرد آوری ، ثبت و کمی نماید (طالعی ، ۱۳۸۹: ۱۰۲).برای اجرای هر نوع مطالعه ا ی داده هایی جمع آوری شده و با بهره گرفتن از فرضیهها مورد آزمون قرار می گیرند. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد برگرفته از تحقیقات یان یو (۲۰۱۳) است.
سوالات پرسشنامه به صورت جدول زیر است:
جدول ۳-۲) سوالات پرسشنامه به تفکیک هر متغیر
متغیرها
سوالات هر متغیر
تعداد سوال
دانش صریح
۲-۱
۲
دانش پنهان
۶-۳
۴
کار تیمی
۸-۷
۲
شناخت عموم کارکنان
۱۰-۹
۲
تسهیم شناخت
۱۳-۱۱
۳
تعهد مؤثر
۱۸-۱۴
۵
مرکزیت
۲۱-۱۹
۳
هنجارهای مشارکتی
۲۳-۲۲
۲
۳-۶) روایی و پایایی پرسشنامه
در هر تحقیقی، مناسب بودن ابزار اندازه گیری اهمیت فراوانی دارد. هر نوع ابزار باید از روایی و پایای لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گرد آوری نموده و از طریق تجزیه و تحلیل این داده ها ، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد.
۳-۶-۱) روایی
منظور از روایی[۳۴] آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را به درستی اندازه بگیرد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و بی اعتبار سازد (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۴۴).در این تحقیق برای اینکه پرسشنامه از روایی لازم برخوردار گردد، از روایی صوری استفاده گردید.بدین صورت از مطالعه مبانی نظری، تحقیقات انجام شده و کتب تخصصی در زمینه تحقیقات و نیز نظرات جمعی از صاحب نظران و اساتید استفاده شده است.
۳-۶-۲) پایایی