اعتمادی(۱۳۸۷)، در پژوهشی با عنوان “بررسی مقایسه ای نگرشهای کارآفرینانه در میان دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت کارآفرینی” نشان داد که در مقایسه نگرش دانشجویان ترم آخر کارآفرینی با نگرش همین دانشجویان قبل از ورود به این رشته ، نمره نگرش دانشجویان ترم آخر کارآفرینی به مراتب بالاتر هست و در مقایسه دانشجویان ترم اول برق با ترم آخر برق هیچ گونه تفاوت معناداری وجود ندارد.
صیقلانی (۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان “کارآفرینی وانگیزه های کارآفرینانه” نشان داد که تحصیلات و تجربه کاری در تأسيس یک مؤسسه کارآفرینی نقش دارد.
مرادی(۱۳۸۷)، در پژوهشی با عنوان نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن به ارزیابی نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان در پنج بعد توفیق طلبی،استقلال طلبی،اعتماد به نفس،خلاقیت و نوآوری و نیز ریسک پذیری پرداخته است.نتایج تحقیق وی نشان داد که چهار عامل سبک مدیریت،محتوای دروس،نظام اداری- مالی و عملکرد کارکنان دانشگاه به ترتیب به عنوان مهمترین موانع درون دانشگاهی نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان به حساب میآیند.
لشکری(۱۳۸۹) ، در پژوهشی با عنوان “شناسایی عوامل اثرگذار بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مقطع دوم و سوم متوسطه منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران” نشان داد که سطح نگرش کارآفرینانه ، ابعاد چهار گانه آن (توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی ،خلاقیت و رهبری) و اجزا سه گانه آن(عاطفی، شناختی و رفتاری)، در دانش آموزان بالاتر از سطح متوسط است. همچنین پژوهش وی نشان داد که بین دانش آموزان پسر و دانش آموزان دختر اختلاف معنی داری به لحاظ نگرش کارآفرینانه وجود ندارد، با این که در همه ابعاد و اجزا نگرش کارآفرینانه دانش آموزان پسر میانگین نمرات بالاتری داشتند اند این تفاوت تنها در بعد مرکز کنترل درونی و جز رفتاری معنی دار بوده است.همچنین نگرش کارآفرینانه دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی به استثنای جز عاطفی با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشته است ، با این حال تنها جز رفتاری نگرش کارآفرینانه در دانش آموزان هنرستانی از دانش آموزان دبیرستانی بالاتر بوده و در سایر ابعاد و اجزا نگرش کارآفرینانه دانش آموزان دبیرستانی میانگین نمرات بالاتری داشته اند. همچنین طبق تحقیق وی تفاوت معناداری در بین نگرش کارآفرینانه دانش آموزانی که پدران خوداشتغال داشتند با دانش آموزانی که پدران کارمند داشتند وجود نداشت.
لیاقت دار (۱۳۸۴) در پژوهشی با “عنوان بررسی قابلیتهای کارآفرینی (استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری و خلاقیت)”، به بررسی قابلیتهای کارآفرینی و تاثیر آموزشهای دانشگاهی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداختند. نتایج تحقیق آن ها نشان داد که قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت بالاتر از حد میانگین بود، اما نمرات ریسک پذیری از متوسط نمره معیار پایین تر بوده است و همچنین آموزشهای دانشگاهی در پرورش ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان مؤثر نبوده است.
ناهیدالملوک محمودی(۱۳۸۸) ، در پژوهشی با عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر ریسک پذیری دانشجویان”، که در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام یافت، نشان دادند که ریسک پذیری این دانشجویان متوسط به بالا میباشد و از نقطه نظر جنسیت ، این مقاله نشان میدهد که ریسک پذیری دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر است، همچنین نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که طبقه اجتماعی در ریسک پذیری دانشجویان تاثیری ندارد.
برومند نسب (۱۳۸۱) نیز به بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، مخاطره پذیری، خلاقیت و عزت نفس با کارآفرینی دانشجویان پرداخته و متوجه شده است که رابطه معناداری بین آن ها وجود دارد.
آرشید[۱۲۰](۱۳۶۷) در مطالعه ای دیگر نتیجه گرفت که کارافرینان موفق دارای منبع کنترل درونی هستند ، یعنی موفقیت خود را به عواملی چون تلاش، کوشش و تواناییهای فردی خود نسبت میدهند.
هزار جریبی(۱۳۸۴) در پژوهشی دیگر نشان داده است که بین کارآفرینی و دوره های آموزش مهارتهای فردی ، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری ، نیاز به موفقیت و خلاقیت رابطه معنی داری وجود دارد.
در تحقیقی دیگر خدمتی توسل(۱۳۷۹) زمینه بروز و پرورش کارآفرینی در بین دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهرستان کرج را از نظر مدیران، دبیران و دانش آموزان مورد بررسی قرار داد. نتیجه این تحقیق نشان دا که زمینههای انگیزه پیشرفت، استقلال طلبی، ریسک پذیری و مرکز کنترل درونی دانش آموزان بالاتر از سطح میانگین بوده است.
سبحانی نژاد و همایی(۱۳۸۴)، در تحقیقی به بررسی میزان توجه کتاب های درسی راهنمایی به شاخص های فرهنگ کار و ابعاد سه گانه نگرش می پردازد و نتایج تحقیق نشان میدهد که در کتاب های دوره ی اول تنها در ۳۰ درصد، دوره ی دوم در ۵/۶۸ درصد و در دوره ی سوم راهنمایی ۳۹ درصد به شاخص های فرهنگ کار توجه شده است.
۴-۲٫ خلاصه و جمع بندی فصل دوم
در این فصل به تفصیل به ادبیات مربوط به متغیر های نگرش و نگرش کارآفرینانه پرداخته شد و نظریه های محققین صاحب نام این حوزه تا حد امکان بیان شد و به برخی از نتایج پژوهش های آن ها که از لحاظ نظری انجام این پژوهش را توجیه می کند اشاره گردید. سپس پیشینه تجربی این تحقیق که شامل مطالعات داخلی و خارجی می شود مطرح شد و خلاصه ای از روند کار و نتایج به دست آمده از هر کدام آن ها بیان گردید. در فصل بعدی به متودولوژی این پژوهش پرداخته شده است و از روش علمی انجام این کار بیشتر سخن گفته شده است.
در زیر پیشینه تجربی پژوهش به طور خلاصه و به تفکیک مطالعات خارجی و داخلی ارائه شده است.
۱-۲٫ جدول خلاصه مطالعات خارجی
نتایج مهم تحقیق
سال تحقیق
محقق
عنوان تحقیق
ردیف