۹- طبقه اجتماعی و محل سکونت قبلی زوجین
۱۰- مدت زمان سپری شده از شروع زندگی (طول ازدواج )
۱۱- مسائل مالی و داشتن یا نداشتن اختلافات اقتصادی
۱۲- مشابهت داشتن نظام عقیدتی و مذهبی زوجین
۱۳- نحوه ی تقسیم کار و همکاری زوجین در درون خانواده و مشارکت زن در تصمیم گیریها
۱۴ – ابراز محبت و عشق زوجین نسبت به یکدیگر
۱۵- ارتباط با اقوام و دوستان همدیگر
۱۶ – اشتغال زن و موافقت داشتن یا نداشتن همسر با این امر
۱۷- علایق مشترک
۱۸- مسائل جنسی
۱۹- نوع تربیت خانوادگی زوجین
(کرووریدلی، ترجمه موسوی، ۱۳۸۴ )
دیدگاههای عوامل مؤثر در افزایش رضایت مندی زناشویی
درمطالعات مربوط به شناسایی عوامل تاثیرگذاربررضایت مندی زناشویی دودیدگاه مطرح شده است.
۱- دیدگاه درون شخصی
۲- دیدگاه بین شخصی. از دیدگاه درون شخصی صفات شخصیتی عامل مهم تاثیر گذار برعملکرد زناشویی است. درحالی که بر اساس دیدگاه بین فردی تعاملات زوجین با یکدیگر بر کنش زناشویی آن ها تاثیر دارد. بسیاری از پژوهشگران به دیدگاه تلفیقی معتقدند که هر دو عامل تعاملهای بین شخصی و صفات شخصیتی در کیفیت روابط زوجین اهمیت دارند (کالگین، ۲۰۰۰ به نقل از احدی و به پژوه، ۱۳۸۲). رضایت از طریق دو دسته معرفهای اجتماعی و اقتصادی سنجیده می شود و با در نظر گرفتن نتایج حاصله از یافته های مربوط به ابعاد مختلف رضایت نیز می توان چنین نتیجه گیری کرد: به طور کلی رضایت زن و شوهر نسبت به یکدیگر مربوط به ابعاد اجتماعی و نارضایتی نسبت به همدیگر ابعاد اقتصادی است. زن و شوهری که در یک خانواده در یک کشش متقابل با یکدیگر زندگی میکنند دارای دو دسته نیازهای اساسی هستند. دسته اول نیازهای عینی و دسته دوم نیازهای ذهنی.
نیازهای عینی بیشتر شامل آن دسته از نیازهای هستند که افراد به طور روزمره با آن ها سرو کار دارند و بیشتر به ارگانیسم انسان مربوط است. دسته دوم نیازهای که آن ها را نیازهای ذهنی می نامیم اگر چه میتوانند تحت تاثیر نیازهای جسمانی قرار بگیرند اما الزاماً وابسته به آن ها نیستند (نجاتی،۱۳۸۰).
مؤلفههای مؤثر بر رضایت زناشویی
عشق
به نظر من عشق بین دو جنس مخالف مهمترین پاداش و بهترین احساسی است که هر آدمی میتواند تجربه کند. بدون عشق و علاقه و هم چنین بدون برخورداری از علاقه دیگران جسم روح انسانی پژمرده می شود و می میرد (سیتر، ترجمه بیرشک، ۱۳۸۱).
در دوران عشق و عاشقی، گرایش طبیعی و عشق موجود میان دو دلداده، بسیاری از گرفتاریها را حل میکند. زن و شوهر، انگار که یک روح در دو بدن هستند. اشعه پرنفوذ عشق با ذوب تفاوتهای اخلاقی، خواستهها و هدفهای متفاوت، به ایجاد احساس همدردی و مهر و نوعدستی کمک میکند (بک ترجمه قراچهداغی، ۱۳۷۸).
عشق مجموعه ای از احساسات عاطفی مثبت نسبت به طرف مقابل است از نظر ماهیت این احساسات شامل توجه – مراقبت – صمیمت و نزدیکی، انگیختگی و روابط حسنه است (نوابینژاد، ۱۳۸۳).
احساس عشق، البته یکی از زیباترین و لطیف ترین احساساتی است که داریم، به ندرت کسانی پیدا میشوند که بتوانند از اشتیاق لذت و هیجان و نشاط ناشی از عشق – یا وجود رویه آن که نرسیدن به وصال و یأس و نومیدی است چشم بپوشد (بک، ترجمه قراچه داغی، ۱۳۷۸).
همدلی
داشتن یک مونس و غمخوار و همدم مردی که در تمام مسایل زندگی اعم از غم و شادی و اندوه و داری و نداری یار و یاور باشد. یقیناً از نظر روانی امری مهم محسوب می شود.
ازدواج میتواند این خلاء روحی و عاطفی را پرکند و سپس داشتن یک رفیق، یک همنشین در کنار شخص امری بسیار ضروری و مهم تلقی می شود همدلی یک نوع عشق خیرخواهانه و نوع پرستانه است (دژکام، ۱۳۸۱). داشتن یک مونس و غمخوار و همدم مردی که در تمام مسایل زندگی اعم از غم و شادی و اندوه و داری و نداری یار و یاور باشد یقیناً از نظر روانی امری مهم محسوب می شود ازدواج میتواند این خلاء و روحی و عاطفی را پر کند و سپس داشتن یک رفیق، یک همنشین در کنار شخص امری بسیار ضروری و مهم تلقی می شود همدلی یک نوع عشق خیرخواهانه و نوعی پرستانه است (عامری، ۱۳۸۱).
احساس مشترک داشتن بادیگری، همان رسیدگی و توجه به اوست (رضوی، ۱۳۸۹). در یک کلام محبت آمیزه ای از گذشت و ایثار، شجاعت و صداقت، حق شناسی و عدالت، صبوری، همدلی و احسان است.رفتار محبت آمیز رفتاری است با همراه ایثار – قربانی کردن هوسها و کششهای نفسانی، فداکردن میلها و منفعتها، تحمل سختیها و لب فروبستنها و سوختن، روشنی بخشیدن، تشنه ماندن فرد، اندیشه سیراب کردن دیگران (رضوی، ۱۳۸۹).
رضایت زن و شوهر در انتخاب یکدیگر فواید زیادی در استحکام خانواده دارد که از آن جمله ارضای صحیح و کامل غریزه جنسی – عموماً رضایت از یکدیگر محبت و دوستی را به وجود می آورد و در پرتوی علاقه و مهربانی نسبت به هم خواستههای یکدیگر رامراعات خواهند کرد (کجباف، ۱۳۸۱).
برای دریافت عشق و محبت بیشتر در زندگی به کشانی نیاز داریم که بتوانیم با خیال راحت احساسات خود را با آن ها در میان بگذاریم. دست چین کردن که به راحتی بتوانیم همه ی حرفهاو احساسات خود را با آن ها مطرح کنیم بدون آنکه مورد سرزنش و انتقاد و طرد شدگی قرار بگیریم بسیار مهم وانرژیی بخش است.
وقتی که بتوانیم بگوییم که کسی هستی و چه احساسی داری آنگاه قادر خواهی بود عشق و محبت را به تمام معنا دریافت کنی. وقتی که چنین عشق و محبتی را در اختیار داشته باشی ساده تر می توانی از چنگال احساست منفی (رنجش – عصبانیت – ترس و غیره ) رهایی یابی (گری، ۱۹۵۱ ترجمه بلوچ، ۱۳۸۳ ).
محبت
محبت در روانشناسی و واقعیت زندگی مشترک عمیق ترین، پایدارترین، جدی ترین و در عین حال زیباترین معانی را دارد. محبت فقط یک احساس محض یا کلام تنها نیست محبت تنها در تقدیم یک هدیه، گفتن یک جمله زیبا و نگاهی پر معنا خلاصه نمی شود همه این ها میتواند نشانه ای ازرفتارمحبت آمیز باشد.اما محبت یک مرام تربیتی و شیوه زندگی است. محبت زیباترین جلوه ایمان و با شکوه ترین رفتار مذهبی است. محبت پاسخی به گرانقدرترین نیاز خطری انسان است و در یک کلام محبت آمیزه ای از گذشت و ایثار، شجاعت و صداقت، حق شناسی و عدالت، صبوری، همدلی و احسان است.رفتار محبت آمیز رفتاری است با همراه ایثار – قربانی کردن هوسها و کششهای نفسانی، فداکردن میلها و منفعتها، تحمل سختیها و لب فروبستنها و سوختن، روشنی بخشیدن، تشنه ماندن فرد، اندیشه سیراب کردن دیگران (رضوی، ۱۳۸۹).
رضایت زن و شوهر در انتخاب یکدیگر فواید زیادی در استحکام خانواده دارد که از آن جمله ارضای صحیح و کامل غریزه جنسی – عموماً رضایت از یکدیگر محبت و دوستی را به وجود می آورد و در پرتوی علاقه و مهربانی نسبت به هم خواستههای یکدیگر را مراعات خواهند کرد (کجباف، ۱۳۸۱ ).
صمیمیت