بانکداری امروز شیوه های نو، مشتریمداری مؤثر، ارائه فناوری های نو، سرویسدهی و خدمات مورد نظرمشتری را میطلبد که هر بانکی در این امور موفقتر عمل کند در بازار رقابتی موفق به جذب منابع بیشتر و در نتیجه دوام و بقای دائمی آن بانک با بهره وری بالا خواهد شد. یافته های این تحقیق نشان داد که بین میزان تمایل کاربران به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک وشناخت کافی مشتریان از نحوه استفاده از این سیستمها و وابستگی بانکداری نوین به شبکه های الکترونیک وهمچنین تصورات مشتریان در مورد مزایای به کارگیری خدمات بانکداری الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر هرچه شناخت مشتریان از سیستم بانکداری الکترونیک بیشتر باشد و هر چه وابستگی بانکداری الکترونیک به شبکه های الکترونیکی بیشتر باشد وهمچنین هر چه تصورات مشتریان از مزایای استفاده ازخدمات بانکداری الکترونیک مثبتتر باشد میزان تمایل آن ها به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک افزایش مییابد. (زریباف, حسینی, و بزرگمهر, ۱۳۹۰)
بانکداری همیشه به عنوان یک فعالیت ویژه اطلاعاتی شناخته شده است، به خصوص در چنددهه اخیر فناوری اطلاعات به شدت صنعت بانکداری الکترونیک را تحت تأثیر قرار داده است. پیدایش خدمات اینترنتی بانکداری الکترونیک، طبیعت خدمات مالی را که به مشتریان ارائه می شود، به نحو گسترده ای تغییر داده است ( دکتر حسین وظیفه دوست ،دکتر هاشم نیکو مرام ،شیوا مصطفوی ۱۵۳, ۱۳۸۵). در حوزه فناوری های اطلاعاتی، فناوری های همراه و اینترنتی به عنوان رهبرانی هستند که صنعت بانکداری را هدایت میکنند. (Laukkanen, 2005)
بسیاری از مطالعات به مزایای شناخته شده بانکداری نوین برای مشتریان از جمله صرفهجویی در زمان و هزینه اشاره نموده اند. (Howcroft, Hamilton, & Hewer, 2002) فناوری های الکترونیک کسب و کار بانکها را متحول نموده و هزینه را کاهش داده و رضایت مشتری را تامین می نماید. بهره گیری از این فناوریها در جهت ایجاد انواع ارزشافزوده برای مشتریان است. (Laukkanen, 2005) همچنین بهره گیری از این فناوریها سبب بهبود فرایند کسب و کار و افزایش بهره وری شده است. (Al-Somali .Sabah Abdullah, Gholami .Roya, Clegg. Ben)
تاکنون تحقیقات متعددی با بهره گیری از تئوریهای رفتار مصرف کننده در حوزه پذیرش یا عدم پذیرش این نوع خدمات توسط مشتریان انجام شده است؛ در تحقیقاتی که انجام شده است توان مدل پذیرش فناوری برای ایجاد نگرش و علاقه نسبت به سیستم های اطلاعاتی بیش از تئوری رفتار منطقی و تئوری رفتار برنامه ریزی شده است. (Mathieson, 1991) محققین با به کارگیری مدل پذیرش فناوری در حوزه های مختلف سیستمهای اطلاعاتی آن را مدلی قدرتمند با روایی و پایایی بالا ارزیابی نموده اند. در این تحقیقات خدمات نوین بانکی به عنوان نوعی سیستم اطلاعاتی در نظر گرفته شده است. به طور مثال محققین در حوزه کارتهای هوشمند از مدل پذیرش فناوری بهره برده اند و دریافتهاند که سودمندی و سهولت درک شده بر استفاده از این کارتها و تداوم بهره گیری از آن ها تاثیر قابل توجهی دارد. (Plouffe, Hulland, & Vandenbosch, 2001)
همچنین محققین با توجه به تحقیقات انجام گرفته بیان میدارند که در بهره گیری از خدمات بانکداری همراه و اینترنت بانک ،عامل نگرش بیش از ارزش افزوده مؤثر است. (Laukkanen, Customer preferred channel attributes in multi-channel electronic banking, 2007a)که این امر ضرورت بهره گیری از مدل پذیرش فناوری را بیش از پیش تبیین می نماید. محققین یکی از راههای بهبود قدرت پیش بینی مدل را در معرفی صحیح متغییرهای خارجی آن دانسته اند. (AlSukkar, 2005) همچنین آنان محققان به طور مشخص دریافتهاند که شاخص هایی که بر بهره گیری مداوم از خودپردازها و بانکداری اینترنتی و بانکداری همراه مؤثر است با هم متفاوت بوده (Curran & Meuter, 2005)حتی در خصوصیات جمعیتشناختی استفادهکنندگان از خدمات تفاوت هایی مشاهده می شود. از این رو مروری بر پیشینه تحقیق با توجه به نوع فناوری موجود ارائه شده است.
تحقیقات در حوزه ی بانکداری اینترنتی
فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهههای اخیر واردبازار شد و به سرعت توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایرفناوریها تفاوت اساسی دارد. به این معنی که نه تنها در حوزه خود تاثیرگذار است، بلکه در کل فعالیت های اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزایی در تسهیل، انجام امور و بالا بردن بهره وری و کارایی دارد. (پزشکی و دباغ رضایی, ۱۳۸۴)
در این میان نمی توان از فناوری های مبتنی بر وب سخنی به میان نیاورد. یکی از بزرگترین فرصتها و چالشهایی که سازمانهای امروزی با آن مواجه هستند استفاده از فناوری های مبتنی بر وب است، اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت دراختیار سازمانها قرار داده است. میزان مبادلات از طریق اینترنت روز به روزدرحال افزایش است و شرکتهایی که از این فناوری استفاده نکنند ظرف مدت کوتاه از صحنه بازار محو خواهند شد. (سید جوادین و یزدانی, ۱۳۸۴) با توسعه سریع تجارت الکترونیک و اینترنت و بخشهای مالی و بانکداری، مشتریان به استفاده از بانکداری آن لاین ترغیب میشوند. (Yiu, Grant, & Adgar, 2007)