فصل سوم:
روش شناسی پزوهش
۳-۱ مقدمه
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود. روش تحقیق فرایند نطاممند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله است. دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت، با روش شناختی درست صورت گیرد. در این فصل به بررسی چگونگی روش تحقیق، معرفی جامعه آماری، روش نمونه گبری، روش گردآوری داده ها و روش های آزمون فرضیات پژوهش پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی میباشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش طولی و گذشته نگر، از نظر نحوه اجرای پژوهش توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی و از نظر نوع داده ها کمی میباشد.
۳-۳ مدل مفهومی تحقیق
هموارسازی سود
اجزای تعهدی سود
فرصت های رشد
۳-۴ جدول متغیرهای تحقیق
جدول۳-۱ تعیین متغیرهای پژوهش
نام متغیر
نقش متغیر در
پژوهش
نوع متغیر در
پژوهش
مقیاسهای سنجش متغیر
در پژوهش
مستقل
وابسته
مداخلهای
زمینهای
کمی
کیفی
اسمی
رتبهای
فاصلهای
نسبتی
پیوسته
گسسته
تغییرات حسابهای دریافتنی
*
*
*
تغییرات در حسابهای پرداختنی
*
*
*
تغییرات در موجودی کالا
*
*
هموارسازی سود
*
*
*
فرصت های رشد
*
*
*
۳-۵ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (طی دوره زمانی ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۲ یک دوره ۶ ساله تخمین زده شده است) میباشد.
۳-۶ نمونه آماری و روش نمونه گیری
روش نونه گیری در این پژوهشف روش حذف سیستماتیک میباشد. که مراحل فیلترینگ به ترتیب مراحل زیر میباشد:
۱- تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد و سال مالی آن منتهی به پایان اسفند ماه باشد.
۲- شرکتها نبایستی سال مالی خود را در طی دوره های مورد نظر تغییر داده باشند.
۳- شرکت مورد نظر طی دوره پژوهش فعالیت مستمر داشته و سهام آن مورد معامله قرار گرفته باشد و ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام در هیچ سالی منفی نباشد.
۴- اطلاعات مالی مور د نیاز برای انجام این پژوهش را در دوره زمانی ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۲ به طور کامل ارائه کرده باشد، جزء شرکتهای سرمایه گذاری نباشد و سود ده باشند.
با توجه به محدودیتهای اعمال شده تعداد ۱۱۲ شرکت انتخاب شدهاند که اطلاعات این شرکتها از سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سایت بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزار رهآورد نوین جمع آوری شده اند.
جدول ۳-۲ حذف سیستماتیک (چگونگی انتخاب شرکتهای مورد مطالعه)
شرح
تعداد
اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۲
۵۵۱
جمع کل
تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد و سال مالی آن منتهی به پایان اسفند ماه باشد.
۲۰۹
فیلتر
شرکتهایی که جزء صنعت سرمایه گذاری، بانکها و واسطهگرهای مالی طبقه بندی
میشوند.
۱۱
فیلتر
شرکتهایی که جزء شرکتهای زیان ده محسوب میشوند.
۵۵
فیلتر
شرکتهایی که بعد از ١/١/١٣٨۷ در بورس اوراق بهادار پذیرفتهشده، یا قبل از ٢٩/١٢/١٣۹۲ از تابلوی بورس خارج شدهاند و یا اطلاعات آن ها در دسترس نبوده است.
۱۶۴
فیلتر
جمع شرکتهای حذف شده از جامعه آماری
۴۳۹
کل فیلتر
جمع شرکتهای عضو نمونه ی آماری
۱۱۲
مانده
۳-۷ روش گردآوری داده ها
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، ابتدا از روش کتابخانه ای استفاده به عمل میآید. در بخش کتابخانه ای، مبانی نظری پژوهش از کتب و مجلات تخصصی فارسی و لاتین گردآوری میگردد و سپس اطلاعات و داده های تحقیق از نشریات و گزارشات سالانه و سایر گزارشات بورس اوراق بهادار تهران و صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتها از طریق نرمافزار رهآورد نوین، جمع آوری شده است.
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها
پس از جمع آوری داده ها از طریق نرم افزار رهآورد نوین با بهره گرفتن از نرم افزار Excel و Eviews8 در دو قسمت آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. مراحل انجام کار به شرح زیر میباشد.
۳-۹ روشهای محاسبه فرضیات پژوهش و مدل رگرسیونی
/ GApp = α+ α PACC+ α RACC+ α INV + ε SMOTh
متغیرهای وایسته:
:GApp فرصت های رشد شرکت
:SMOTh میزان هموارسازی سود
متغیرهای مستقل:
PACC: حسابهای دریافتنی
:RACC حسابهای دریافتنی
INV : موجودی کالا
۳-۹-۱ داده های پانل[۳۶] (داده های تابلویی)
مدلهای اقتصادی از نظر استفاده از داده های آماری به سه بخش تقسیم میشوند، در برخی از آنها برای برآورد مدل، از اطلاعات سری زمانی استفاده می شود. در مدلهای مبتنی برسریهای زمانی، مقدار متغیرهای مختلف مدل، تابعی از زمان هستند. بعضی دیگر از مدلها بر اساس داده های مقطعی[۳۷] برآورد می
-
- -Andrs rt al ↑
-
- -Silhan ↑
-
- – Andres & et al ↑
-
- – EARNING PER SHARE ↑
-
- – Hicks ↑
-
- -Bal & Shivakamar ↑
-
- – MORNING STAR ↑
-
- – MICROPAL ↑
-
- – KOTHARI & WARNER ↑
-
- -Latredes ↑
-
- -Krihenshiz ↑
-
- -Chani & et al ↑
-
- – GENERAL ACCEPTED ACCOUNTING PRINCIPLE ↑
-
- – DASCHER & MALCOM ↑
-
- – Andeles & Azen ↑
-
- – MIELKE & GIACOMINO ↑
-
- – RAPPAPORT ↑
-
- – COPLAND ↑
-
- -Hili & et al ↑
-
- – Dikao & Skarland ↑
-
- -Hang & et al ↑
-
- -Tomas & Hai ↑
-
- -Panin ↑
-
- -Aslan ↑
-
- -Ven & et al ↑
-
- -Skiper & Vinsent ↑
-
- – HEALY ↑
-
- -Dlaliva & Olive ↑
-
- -Tomas & Hai ↑
-
- -Hili & et al ↑
-
- -Biver ↑