۲-۱-۷-۲- بررسی و مطالعه ظرفیت بازار جدید
پس از تعیین بازار جدید برای رسیدن به هدف لازم است با احتیاط تمام نقاط قوت و ضعف و میزان ظرفیت بازار تازه، قبل از هر اقدامی مورد مطالعه دقیق و جامع قرار گیرد. برای این امر تشکیل یک گروه محقق و پژوهشگر بازاریابی از اصول مهم این حرکت تازه به شمار می رود. این گروه با تهیه برنامه ای جامع و پاسخگو مطالعات خود را با طرح سوالاتی نظیر آنچه که در پی میآید فعالیت خود را آغاز میکند. در صورتی که پاسخ ها و بررسی ها شرایط مطلوب را برای سرمایه گذاری مطلوب نشان دهند می توان قدم اول که همان آزمایش بازار نامیده می شود برداشته شود و طی یک برنامه کوتاه مدت آزمایشی فعالیت تجارتی آغاز گردد که اگر نتیجه آزمایش مطلوب نظر بود برای میان مدت برنامه ای ویژه فراهم آورد و در پایان این دوره نیز اگر اهداف محقق شد برای درازمدت برنامه ای تازه و جامع فراهم میسازند. بنابرین سوالاتی که در بخش تحقیقات مطرح هستند و پاسخ آن ها را می توان از طریق بررسیهای میدانی و منابع رسمی به دست آورد عبارتند از:
ا- در بازار هدف نرخ رشد جمعیت مصرف کننده چه میزان است؟
۲- قدرت خرید مصرف کننده چقدر است؟
۳- فرصتها و تهدیدات بازار جدید کدامند؟
۳- رقبا چه کسانی هستند؟
۵- الگوهای مصرفی فرش در بازار هدف کدامند؟ و……. (وکیلی، ۱۳۸۱، ص۸۵).
۲-۱-۸- تبلیغات در بازار فرش
تبلیغات از عوامل بسیار مؤثر در تجارت است که اثر آن در توسعه فروش و بازاریابی بر کسی پوشیده نیست. گاهی تبلیغات با انتخاب ساده ترین شکل تنها با یک عبارت ساده سبب توجه بسیاری از مصرف کنندگان فرش می شود. به عبارت دیگر انتخاب عباراتی ساده که در آن منافع خریدار در نظر گرفته می شود و ظاهر عبارت بیانگر نفع آشکار و مستقیم مبلغ نباشد درصد احتمال پذیرش تبلیغ از سوی مخاطبان بیشتر خواهد بود.
به طور کلی در فروش فرش، تبلیغات سه نقش عمده را ایفا میکند:
الف) معرفی فرش دستباف که سبب آشنایی عموم میگردد.
ب) با توضیح پیرامون ویژه گی های فرش دستباف تصوری خاص در مردم به وجود میآید.
ج) مردم به خرید فرش تشویق میشوند.
ضرورتا” هدف تبلیغ باید معرفی منطقی و صحیح فرش دستباف باشد. در ارائه ی تبلیغ پیام به گونه ای باید تنظیم گردد که بتوان در کوتاهترین جمله عمیق ترین پیام را برای مصرف کننده انتقال داد. استفاده از ابزار مناسب در تاثیر پیام همچنین ارزیابی بازتاب پیام در جامعه از نکاتی است که مؤسسه یا شرکت و یا مدیر بازاریابی بدان توجه لازم را می کند . بنابرین در مورد تبلیغات سه نکته حائز اهمیت است.
الف) محتوای تبلیغات:
منظور از محتویات تبلیغات بیان جملات کوتاه ولی جامع که در آن نکات مهم و ویژه فرش دستباف در غالب پیام تبلیغاتی تنظیم میگردد. در این نوع تبلیغات اطلاعات لازم و جامع که از طریق تحقیقات به دست آمده برای ایجاد انگیزه و توجه مصرف کننده به صورت نوشتاری یا تصویری و یا هر بیان دیگری که به نتیجه ی آن اطمینان پیدا کرده ایم، اقدام کنیم.
ب) وسیله ی تبلیغات:
پس از تهیه پیام تبلیغاتی باید آن پیام به سمع و نظر افراد مورد نظر برسد. لذا باید وسیله ی انتقال پیام به درستی انتخاب گردد وسایل ارتباطی متعددی در این مورد وجود دارد از قبیل روزنامه ها، مجلات، آگهی های خیابانی، سمیناها، رادیو و تلویزیون و همچنین باید دید چه وسایل دیگری علاوه بر آنچه که نام برده شد در جامعه مورد نظر، مورد پذیرش عمومی قرار میگیرد که انتخاب آن سبب توجه عمومی میگردد.
ج) تاثیر تبلیغات:
به طور کلی اثر تبلیغات زمانی قابل انداره گیری و بررسی است که هدف های تبلیغات از قبل تعیین شده باشد هدف نهایی تبلیغات نظیر سایر امور بازاریابی، افزودن عایدات است. چون هزینه های تبلیغاتی غالبا” جنبه ی سرمایه ای دارد بنابرین ضروری است که هدف های ویژه ی آن قبلا” معین شده باشد، اگر لازم باشد که تاثیر تبلیغات در زمان حال اندازه گیری شود هدف های ویژه ی آن بر اساس سطح اطلاع رسانی و میزان ترغیب مردم به خرید و مقدار فروش اضافی تعیین شود(وکیلی، ۱۳۸۱، صص۵۸-۵۵).
۲-۱-۹- تبلیغات حلقه مفقوده صنایع دستی ایران
بنا به اطلاعات منتشره از سوی دست اندرکاران و کارشناسان صنایع دستی، فقدان تبلیغات و بازاریابی مناسب، صنایع دستی ایران را در مظلومیت قرار داده است، چنان که از تبلیغات با عنوان حلقه مفقوده صنایع دستی کشور یاد می شود. حال آنکه با تبلیغات مناسب محصولات و تولیدات این صنعت، می توان جایگاه آن ها را در بازارهای هدف تثبیت کرد و توان رقابت کشور با تولیدات سایر کشورها را ارتقا داد. همچنین انجام امور زیربنایی و کارشناسی شده مبتنی بر پژوهش در این زمینه موجب حمایت از هنرمندان و صنعتگران و جلوگیری از به انزوا رفتن آن ها و عدم منسوخ شدن رشتههای این صنعت میگردد. اما متاسفانه عدم تبلیغات مناسب و منسجم صنایع دستی ایرانی، گاه تولیدات این عرصه و منافع دست اندرکاران، هنرمندان و میراث فرهنگی ملت را به مخاطره می اندازد تا جایی که گاه کشورهای رقیب با بهره گیری از نقش و طرح و رنگ ایرانی محصولاتی را به نام خود عرضه و عرصه را بر هنر اصیل ایرانی تنگ میکنند(معموری و همکاران، ۱۳۸۸، ص۳).
۲-۱-۱۰- تبلیغات و القای احساس نیاز مخاطب به کالا