۱-افزایش انعطاف پذیری ساختار دولت و تطابق به هنگام با تغییرات ۲-کاهش تخلفات و فساد اداری ۳– ا فزایش مشارکت مردمی ۴- افزایش شفافیت در بدنه دولت -کاهش تمرکز زدایی۵-تقویت پایه های دموکراسی۶ -اصلاح بوروکراسی اداری و دولتی ۷-افزایش قدرت پاسخگویی دولت
بخش تجاری
شهروندان
دولت
۱
۲
۳
۲-۷-۶ مؤلفه های دولت الکترونیک
مفهوم کاربردی
مؤلفه
همه امور وتبادلات خدماتی و اطلاعاتی میان دولت و شهروندان
دولت شهروندان
تمام امور و تبادلات خدماتی و اطلاعاتی میان دولت و مشاغل
دولت
بخش تجاری
همه امور و مبادلات اطلاعاتی و خدماتی میان دولت و ساختارهای بزرگ
دولت
کارکنان
کلیه امور و تبادلات اطلاعاتی و خدماتی میان دولت و سایر سازمان
دولت
دولت
جدول۲- ۶: مؤلفه های دولت الکترونیکی
۲-۷-۷ مدلهای دولت الکترونیک
انواع مدل ها و اشکال پیاده سازی دولت الکترونیک به شرح زیر است:
۱-مدل انتشاری
۲-.مدل خدمات تعاملی
۳-مدل تحلیلی_ تطبیقی
۴-مدل حمایت الکترونیک
۵-مدل جریان بحرانی
۶-مدل سه حلقه ای
۷-مدل مارپیچی آی. سی. دی.تی.
۲-۷-۸ گام های لازم به منظورایجاد یک دولت الکترونیک موفق
کینگ (king)، ۴ گام برای اطمینان یافتن از توفیق دولت الکترونیک پیشنهاد میکند:
گام اول) دریابید که مشتریان شما چه کسانی هستند؛ بیش از دو قرن دولت ایالات متحده نسبت به بخش خصوصی به صورت متفاوتی عمل میکند. ولی هم اکنون تمام سطوح دولتی متوجه اهمیت فزاینده ارائه خدمت شده اند و دریافته اند که مشتریان مختلفی وجود دارند که دارای نیازهای متفاوتی هستند. شهروندان، کارکنان، بنگاه های اقتصادی و دیگر مؤسسات دولتی مشتریان دولت هستند و هر یک از آن ها نیز نیاز های متفاوتی با دیگری دارد. شهروندان خواهان ثبت نام فرزندان خود، تمدید گواهینامه رانندگی، پرداخت پول پارکینگ و …. هستند. بازرگانان و مؤسسات بازرگانی با اتاق های بازرگانی، بازرسان محلی و قانون گذاران رابطه برقرار میکنند. لذا دولت بایستی متوجه این مسئله باشد که مشتریانش چه کسانی هستند.(رضایی و داوری،۱۳۸۳)
گام دوم) مشتریان خود را به سمت استفاده از خدمات سوق دهید؛ کینگ میگوید: اینترنت بهترین شیوه برای جذب مشتریان است. آن ها دوست ندارند که به کیوسک های ارائه خدمات مراجعه کنند و یا اینکه برای گرفتن خدمت، در صف بایستند. حال اگر تسهیلاتی ایجاد شود که آن ها از منزل خدمات خود را دریافت کنند به رضایت مشتری منجر می شود و دردسرهای کارکنان نیز کاهش مییابد. کینگ، پیشنهاد تشکیل یک سایت مرجع (portal)را برای تعاملات کلیه مشتریان میدهد که به بخش های مختلف دسترسی داشته باشند.(رضایی و داوری،۱۳۸۳)
گام سوم) دریابید که مشتریان شما چه نیازهایی دارند و چه چیزهایی می خواهند؛ مشتریان به تسهیلات، دردسترس بودن و قابلیت اعتماد خدماتی که بخش خصوصی بای آن ها ارائه میکند عادت کردهاند. یکی از چالش هایی که بخش دولت با آن روبرو است این است که آن ها علاوه بر اینکه یک سری کارهای منحصر به فرد خویش را انجام میدهند، برخی کار های تجاری عمومی را نیز که با بخش خصوصی است، انجام میدهند. در نتیجه دولت ها مسئولیت بیشتری در قبال ارائه خدمات سریع با هزینه کم دارند.(رضایی و داوری،۱۳۸۳،)
گام چهارم) رابطه با مشتری را ادامه دهید؛ کینگ معتقد است یکی از نشانه های رهبری دارای بینش درست این است که برنامه هایی را به منظور ارتباط با مشتری طرح ریزی و استراتژی هایی را نیز بدین منظور طراحی کند. این مسئله به بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد وفاداری و اتباط با مشتری در سال های آتی منجر می شود.(رضایی و داوری،۱۳۸۳)
۲-۸ مفهوم آمادگی الکترونیکی
تعریف اول:
گروه همکاری های اقتصادی آسیا واقیانوسیه کشوری را آماده الکترونیکی می داند که تجارت آزادو صنعت قانون مند داشته باشد صادرات درآن به سهولت انجام می شودو بااستانداردهای دولتی و توافقنامه های تجاری هماهنگ باشد (فتحیان ،مهدوی،۱۳۸۳)
تعریف دوم:
طبق تعریف ارائه شده در پروژه سیاست گذاری رایانه ای یک جامعه آماده از لحاظ الکترونیکی جامعه ای است که در یک بازار رقابتی با سرعت بالا به شبکه دسترسی پیداکند و از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ادارت دولتی بنگاه های اقتصادی خانه و مراکز بهداشتی استفاده کند
تعریف سوم:
طبق تعریف مرکز توسعه بی المللی در دانشگاه هارورد یک جامعه آماده از لحاظ الکترونیکی مجهز به زیر ساخت های فیزکی ضروری در فناوری اطلاعات و ارتباطات است مانند شبکه مخابراتی با پهنای باند وسیع دسترسی مطمئن و قیمت مناسب
تعریف چهارم :
طبق نظر مؤسسه بینالمللی مک کونل آمادگی الکترونیکی توانای یک کشور در زمینه بهره برداری از اقتصاد دیجیتال است.
۲-۸-۱ اهمیت و ضرورت آمادگی الکترونیکی
سه عامل زیر دولت مردان را تشویق میکند تا آمادگی الکترونیکی کشورشان را بهبود بخشند:
۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات مزایای زیادی را در راستای رفع مشکلات اقتصادی وسیاسی ایجاد میکند.
۲- اگر شکاف دیجیتالی (میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات )موجود میان کشور ها مد نظر قرار نگیرد خطر عقب ماندگی را به دنبال دارد.
- مؤسسات و نهادهای بینالمللی که در عرصه جهانی نقش حمایتی دارند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اجرای برنامه های خود بهره میبرند.(همان منبع )
۲-۸-۲ مؤلفه های آمادگی الکترونیکی
۱- دولت : دولتها از مهم ترین اجزای آمادگی الکترونیکی در کشور محسوب میشوند.
۲- زیر ساختها: آمادگی الکترونیکی بدون داشتن زیر ساختها مطمئن در یک کشور حاصل نخواهد شد زیر ساخت ها فنی و مخابراتی(سخت ازار و نرم افزار )زیرساخت های حقوقی و زیر ساختار نیروی انسانی مطرح است.
۳- شهروندان: این مؤلفه شامل عناصر انسانی مؤثر در آمادگی الکترونیکی یک کشور است که باید سطح سوادو گرایش آن ها به پذیرش فناوری مد نظر قرار گیرد.
۴- بنگاه های اقتصادی یا شرکت ها: بنگاه های اقتصادی باید با هم هماهنگ شوند تا بنگاه ها پردازش فرایند های تعاملی آن ها آسان گردد بنگاه ها نیازمند ارتباط سریع با دولت ها و شهروندان هستند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به آسانی عرضه کنند.(همان منبع )
۲-۸-۳ عناصر مؤثر در آمادگی الکترونیکی
- شرایط اقتصادی۲-شرایط حقوقی۳-شرایط اجتماعی۴-شرایط فنی
۲-۸-۴ اهداف آمادگی الکترونیکی
شکل۲- ۹ مزایای آمادگی الکترونیکی(همان منبع )
اهداف اجتماعی
۱- بهره مندی افراد و بنگاه ها و دولت ها از اطلاعات کیفی
۲-کاهش شکاف دیجیتالی
۳-ایجاد اعتماد در مشتریان
اهداف اقتصادی
۱- حفظ توان دردنیای دیجیتال
۲-ایجاد زیر ساخت های پایدار فناوری اطلاعات و ارتباطات